Videregående skole

Rødt vil ha en videregående skole som åpner muligheter, ikke lukker dører.

I dag er skolen best tilpasset elever fra akademiske hjem og reproduserer klasseforskjeller og kjønnsforskjeller. Kunnskapssynet de siste tiårene har blitt mer og mer teoretisk orientert, timetallet i de teoretiske fagene har økt, samtidig som elevene lærer mindre.


Rødt mener at skolen skal legge like stor vekt på teoretisk og praktisk læring, og at skolen skal være et sted hvor alle kan
kjenne seg igjen, delta og utvikle seg. Alle elever skal føle seg verdsatt og oppleve mestring i løpet av skolehverdagen.

Rødt vil:

  • At fraværsreglene i videregående skole ikke skal utformes sånn at utsatte elevgrupper rammes gjennom rigide fraværsgrenser. Nei til fraværsgrense i videregående skole og ungdomsskole.
  • At karakterbasert opptak ikke skal være regelen for opptak til videregående skole. Vi trenger opptakssystemer som bidrar til en mangfoldig elevsammensetning på skolene. Nærskoleprinsippet er utgangspunktet i videregående skole, men kan modifiseres ved behov. Elever skrives inn i grunnskolen etter nærskoleprinsippet.
  • At retten til videregående opplæring må kunne tas ut hele voksenlivet. Det må utvikles flere veier mellom studiespesialiserende og yrkesfaglige utdanningsprogrammer samt videregående og høyere utdanning.
  • Styrke rådgivningstjenesten. På ungdomsskolen må tjenesten jobbe for å redusere kjønnsforskjellene i utdanningsvalg på videregående skole.
  • At det settes i gang forsøk med alternative sluttvurderingsformer, f.eks. mappevurdering. Målet er å avvikle eksamen på ungdomsskolen og videregående.
  • At gratisprinsippet skal gjelde for hele skolesystemet. Offentlige videregående skoler må tilby undervisning og sluttvurderinger som kan fase ut dagens privatistordning.
  • At ungdom i videregående skole som må bo hjemmefra skal ha gratis hybel, eller hybelhus/internat.