Jernbane
Rødt vil ha en storstilt satsning på jernbane i Norge. Vi vil samle jernbanen i ett statlig selskap, og sier nei til EUs jernbanepakke 4 og privatisering av togtrafikken.

Skal vi ha en miljøvennlig samferdsel må mest mulig av transporten av gods og mennesker mellom sentrale steder over fra vei til bane.
Rødt vil at det skal bygges høyhastighetsjernbane med dobbeltspor til bruk for økt regional- og langdistansetransport for personer og gods. Jernbaneutbygging skal skje gjennom offentlig prosjektfinansiering for å sikre hurtig utbygging.
Jernbanenettet skal utvides, kobles sammen med svenske og finske linjer, og nå til blant annet Tromsø og Kirkenes.
Jernbanen i Norge skal gjenreises som en samlet etat med ansvar for både infrastruktur, transport, vedlikehold og renhold. NSB skal være statlig, og anbud i jernbanesektoren må avvikles.
Rødt vil:
- Renasjonalisere, samle og gjenreise jernbanen i Norge i en etat med ansvar for både infrastruktur, transport, vedlikehold og renhold.
- Prioritere jernbaneprosjekter som øker kapasitet og reduserer reisetid på eksisterende linjer, blant annet gjennom flere krysningsspor og fullføring av påbegynte dobbeltsporstrekninger.
- Legge til rett for at økt kapasitet på jernbanen med dobbeltspor og flere sovevogner kan ta mer regional og langdistansetransport for personer og gods, med det eksplisitte målet å redusere trafikk på vei og med fly.
- Sikre at jernbaneutbygging skjer gjennom offentlig prosjektfinansiering for å sikre hurtig utbygging.
- Koble det norske jernbanenettet sammen med svenske og finske linjer, bl. a. gjennom å bygge dobbeltspor på Ofotbanen, og tilbud om nattog til Danmark og Tyskland. Systemet for bilettsalg for slike tog skal gjøres enklere gjennom samarbeid mellom land.
- Jobbe for nullutslipp gjennom hel- eller delektrifisering av alle jernbanestrekninger.
- Oppgradere alle eksisterende baner med flere krysningsspor, flere parallelle spor og mer effektive terminaler. Oppgradering av Nordlandsbanen skal prioriteres.
- Hente inn vedlikeholdsetterslepet på eksisterende banenett så fort det er teknisk mulig, og ruste banenettet mot økt ekstremvær.
- Reversere innføringen av EUs jernbanepakke 4
- Utrede om det er klima- og naturmessig forsvarlig å bygge lyntog Oslo-Bergen/Stavanger/Haugesund over Haukeli