– Full avsporing med EUs Jernbanepakke 4
Derfor sier Rødt nei til EUs Jernbanepakke 4.
– Rødt ønsker en offentlig jernbane som driftes uten profittmotiver. Vi er kritiske til oppsplittingen og liberaliseringen til regjeringen og ønsker å reversere jernbanereformen med første anledning. For at det skal være mulig må vi ha demokratisk kontroll over egen jernbanepolitikk. Derfor sier Rødt nei til EUs fjerde jernbanepakke, sier Rødts 1. nestleder Marie Sneve.
Den 24.desember 2017 ble EUs jernbanepakke 4 offisielt gjort gjeldende i unionen. I løpet av 2018 vil Stortinget måtte ta stilling til om Norge skal implementere direktivene og forordningene i jernbanepakken. Landsstyret i Rødt vedtok i mai krav om at Norge må bruke reservasjonsretten mot direktivet.
– Med mindre vi bruker vetoretten mot denne pakken, vil oppstykkingen og liberaliseringen i regjeringens jernbanereform bli irreversibel. Det binder oss fast til en dårlig organisering av jernbanen, sier Marie Sneve.
Foto: Brage Aronsen.
Mer konkurranse
EUs jernbanepakke IV inneholder krav om liberalisering av persontrafikk. Det betyr blant annet mer omfattende bruk av anbud, med en tilhørende oppstykking av ansvaret for persontrafikken, infrastruktur, anskaffelse av materiell, billettsystemer og liknende.
Formålet med jernbanepakken er å skape mer konkurranse i persontrafikken på skinnene, og ikke minst åpne opp denne konkurransen for europeiske selskaper.
– I dag er det ingenting i veien for at myndighetene senere kan reversere privatiseringen som følger av regjeringens jernbanereform. Med jernbanepakke 4 vil vi i midlertid være bundet til å sette ut togstrekninger på nye anbudsrunder når kontraktene utløper – uavhengig av hva befolkningen eller Stortinget måtte mene om saken. Det er udemokratisk og betyr i praksis høyrepolitikk uten angreknapp, sier Marie Sneve.
– Privatisering gir økt press på å kutte kostnadene. Å slippe kapitalismens profittjag inn i jernbanesektoren vil være uheldig for sikkerheten på skinnene. Det er et dårlig utgangspunkt for å få flere folk til å reise med tog heller enn med fly.
Sikkerhetskrav endres
I tillegg vil EUs harmonisering av regelverk gi mindre trygghet. Gjennom jernbanepakke 4 vil et sett med tog-materiell som er godkjent av EUs jernbanebyrå (ERA) bli godkjent automatisk i Norge. EUs «one size fits all»-tankegang er dårlig egnet for krav til tog-materiell, mener Rødt.
– Et tog som er godkjent i Spania er ikke nødvendigvis trygt å bruke på en norsk fjellovergang. Den norske geografien gjør dessuten at vi har flere strekninger hvor det er nødvendig med ekstra strenge krav til materiell og infrastruktur. Dette neglisjeres i EUs jernbanepakke, sier Sneve.
Likhetstrekk med Acer
Jernbanepakke 4 innebærer også å overføre myndighet fra Statens jernbanetilsyn til ERA (European Union Agency for Railways). Rødt-nestlederen frykter vi avgir makt til Brussel i strid med grunnloven.
– På samme måte som med ACER-saken vil Statens jernbanetilsyn få begrenset ansvarsområde. Tilsynet blir vingeklippet og skal kun se til at ERAs retningslinjer blir håndhevd i Norge. Rødt mener at en slik suverenitetsavståelse må skje i henhold til grunnlovens paragraf 115 som krever ¾ flertall i Stortinget.