– Ny drosjeregulering vil gjøre vondt verre
– Drosjenæringa er prega av lange arbeidsdager og dårlig timelønn, noe som blant annet henger sammen med provisjonslønnsordninga. Ingen drosjesjåfører har «lønn mellom oppdrag. Venting på holdeplasser betales med 0 kroner i timen, sier drosjesjåfør Roald Arentz.
Foto: Sjur Stølen / Aktiv i Oslo.
I en uttalelse fra landsstyremøtet i oktober slår Rødt fast at regjeringas forslag til ny drosjeregulering i Norge vil bety flere skritt i feil retning med tanke på lønns- og arbeidsvilkårene i bransjen. En undersøkelse nylig foretatt av Nordisk Transportarbeiderføderasjon viser at norske drosjesjåfører i gjennomsnitt arbeider nesten 52 timer per uke.
– Å fjerne den politiske muligheten til å regulere antallet drosjeløyver i storbyene vil utelukkende forverre problemene. Her velger regjeringa å gi etter for ESAs krav om fri konkurranse og lik etableringsrett, og lar dette trumfe hensyn til både tjenestenes kvalitet og sjåførenes lønns- og arbeidsvilkår. Sammen med at plikten til å være tilknytta en sentral fjernes og at kravene til uniformering av bil lempes på, er dette ei tilrettelegging for useriøse aktører, som for eksempel Uber, i bransjen, advarer Roald Arentz, drosjesjåfør, bransjerådsleder for taxi i Norsk Transportarbeiderforbund og bystyrerepresentant for Rødt i Trondheim,
Les i Dagens Næringsliv: ESA krever at norske myndigheter endrer drosjeløyveordningen
DROSJESJÅFØR: Roald Arentz. Foto: Maria Wike.
– Regjeringa ønsker å slippe til løsarbeidende deltidssjåfører, som uten ansettelsesforhold og uten sosiale goder som sykepenger, feriepenger og pensjonsordning, skal inn og skumme fløten av markedet når etterspørselen er størst.
I uttalelsen fra landsstyret heter det at Rødt er positivt innstilt til innføring av fagkompetansekrav for drosjesjåfører, og til at det stilles krav om at man må ha hatt førerkort i to år for å kunne få tildelt kjøreseddel. Dette hjelper imidlertid lite når store deler av markedet overlates til sjåfører som mangler jobbtrygghet og sikkerhetsnett.
– Å deregulere markedet i storbyene er å grave den sosiale dumpa drosjenæringa allerede befinner seg i enda dypere, og å underminere de seriøse aktørene.
– Drosjetransport må ses på som en del av det kollektive transporttilbudet. Derfor er det viktig at løyvemyndigheten beholdes under folkevalgt kontroll, og gis mulighet til å ta politiske grep som sikrer et godt tilbud for publikum og et anstendig arbeidsliv for sjåførene, både på store og små steder, sier Arentz.