Lite grønt i regjeringsplattformen
– I det store bildet viser det seg at ei regjering med Venstre ikke er særlig mye grønnere enn regjeringa vi hadde fra før av. På klimafeltet er det ingen nye tiltak som monner for å få ned utslippene i Norge, og for naturmangfoldet mangler det fortsatt prioritering, sier nestleder i Rødt, Marie Sneve.
SKJERMES: Det blir ingen oljeboring utafor Lofoten, Vesterålen og Senja de neste fire årene. Foto: Brage Aronsen.
– Alle som har et engasjement for Lofoten, Vesterålen og Senja er selvfølgelig glade i dag. Men dette må være siste gang denne saken blir den store miljøseieren. Det er på tide at de som ønsker olje i disse områdene innser at de har tapt, sånn at vi kan begynne å snakke om den store omstillinga som må til, sier Sneve etter at det ble klart at regjeringserklæringa freder LoVeSe de neste fire årene.
– Miljødebatten nå må handle om hvordan vi skal få til den store klimaomstillinga, da må næringspolitiske virkemiddel vris fra petroleumsindustrien til fastlandsindustrien. Vi kan ikke fortsette å subsidiere letevirksomhet i Barentshavet, som kanskje aldri bli lønnsomt.
Les mer hos NRK: Den blågrønne regjeringen vil verne Lofoten, Vesterålen og Senja de neste fire årene
NESTLEDER I RØDT: Marie Sneve. Foto: André Løyning.
– I det store bildet viser det seg at ei regjering med Venstre ikke er særlig mye grønnere enn regjeringa vi hadde fra før av. På klimafeltet er det ingen nye tiltak som monner for å få ned utslippene i Norge, og for naturmangfoldet mangler det fortsatt prioritering.
Venstre-leder Trine Skei Grande mener at fredning for el-bilfordelene er hennes største seier i denne regjeringsforhandlinga. For miljøpolitikken er det dårlig nytt.
– Nettopp fordi el-bilpolitikken er så viktig for å få ned utslippene i transportsektoren kan vi ikke fortsette med dagens grenseløse subsidiering. Det Venstre har fått gjennomslag for er at uansett hvor dyre el-biler produsentene lage de neste årene, skal de fortsatt få 100 % fritak på for ordinære kjøpsavgifter. Det blir fort flere hundre tusen i subsidier per bilkjøp, sier Sneve.
– At fellesskapet skal fortsette å subsidiere luksusbiler, uten noe som helst tak på pris eller ekstrautstyr, er bakvendt miljøpolitikk. Disse pengene kunne vært brukt på bedre og mer folkelig miljøpolitikk. At du får mer subsidie jo dyrere bil du har råd til strider med folks rettferdighetssans, og gjør at hele elbilpolitikken mister legitimitet.
– Det hadde vært fullt mulig å legge inn et tak på hvor dyre biler som kan få 100 % avgiftsfritak. Det kunne gitt økonomisk handlingsrom til å feks støtte utbyggingen av ladeinfrastruktur for alle elbiler eller økt tempo i utbygging av kollektivtransport. Vi trenger er sosial og omfordelende miljøpolitikk, ikke Venstres Tesla-frikort.
Les også: – En privatiseringserklæring