Krever veto mot EUs veipakke
– Norge må reservere seg mot innføringen av EUs såkalte veipakke, sier Silje Kjosbakken, 2. nestleder i Rødt.
Kabotasje er transport mellom steder i et annet land enn der hvor transportøren hører hjemme. Etter Yrkestransportloven er kabotasje i utgangspunktet forbudt i Norge. Men i praksis foregår det i stort omfang, både i lovlig og ulovlig form. En utenlandsk transportør kan bare frakte gods eller personer mellom to steder i Norge dersom det er spesielle grunner for det. Men transportører fra EØS-området har likevel adgang til å utføre midlertidig kabotasje i Norge.
– Dagens regler gir EØS-transportører adgang til å kjøre inntil tre innenlandske oppdrag i løpet av sju dager. Siden 2015 har det også vært fullt lovlig å kjøre inn i Norge med en tom pall for å ta kabotasjeoppdrag, såfremt det skjer når man har losset gods i et annet EU-land, eksempelvis Sverige, og i løpet av de sju dagene hvor kabotasjekjøring i dette landet er tillatt. Så regelverket er fullt av smutthull, sier Kjosbakken.
Sosial dumping
Både Norsk Transportarbeiderforbund og Norges Lastebileierforbund har gjentatte ganger påvist hvordan kabotasjereglene fører til sosial dumping, utbredt kriminalitet og en alvorlig senkning av veisikkerheten.
– Kabotasjekjøringa i EU og EØS er blitt synonymt med sosial dumping, kriminalitet og trafikkulykker. Østeuropeiske sjåfører kjører på luselønn og overnatter i dagevis på rasteplasser mens de venter på nye oppdrag før de må vende snuta på vogntoget hjemover. Sånn kan vi ikke ha det.
Men Rødt frykter nå at det vil gå fra vondt til verre. Landstyret i Rødt vedtok nylig krav om at Norge må reservere seg mot innføringen av EUs mobilitetspakke.
– EUs mobilitetspakke, ofte kalt EUs veipakke, kan fort bety en forverring. De nye EU-reglene legger opp til et ubegrenset antall kabotasjeoppdrag innenfor fem dager. Her må Norge sette ned foten, sier Kjosbakken.