Når Høyre og Venstre promenerer
Vi tenkte først at Nordlys hadde etablert et eget lavterskeltilbud for valgkamputspill fra Tromsø Høyre, da 2. kandidat Sebastian Henriksen presenterte Høyres promenadeforslag.
Kronikk av Peder Joakimsen, ordførerkandidat Rødt, Hanne Stenvaag, 2. kandidat Rødt og Jens Ingvald Olsen, gruppeleder Rødt, kommunepolitikere, Tromsø
Først publisert i Nordnorsk Debatt 20.07
Forsidefoto: Morten Skandfer
Men til avisa sier Henriksen om «promenaden fra Vervet til Bukta»:
.... «at det i årevis har vært snakk om dette, men at det har blitt utsatt gang på gang. – Det har vi i Høyre vært fortvilet over. Vi mener dette bør være det neste store prosjektet i Tromsø, slår han fast. – Akkurat nå føles det ut som man går i andres bakgårder. Slik kan det ikke fortsette å være.» Han sier også: "... at jeg nå velger å gjøre det til en av mine fanesaker i valgkampen, er at jeg hele tida møter folk som spør hva kommunen tenker om promenaden."
Tromsø Høyre har tilsynelatende tenkt nøye gjennom dette, og Sebastian Henriksen sier de vil prioritere mange millioner kroner til «promenaden». Et annet borgerlig parti, Venstre, kom også raskt på banen i promenadekonkurransen, og 1. kandidat Irene Dahl vil i følge Nordlys prioritere en «promenade fra Tomasjordnes til fergekaia (i Tromsdalen)».
I mange tiår har befolkninga i Tromsø, slik det har skjedd i mange havnebyer, blitt mer og mer avskåret fra kontakt med sjøen, i særlig grad fysisk både ved utbygging av kaianlegg, næringsvirksomhet i over 100 år, og ikke minst boligbygging de siste 25 åra. Men også den visuelle kontakten med sjøen har blitt kraftig redusert.
Kampen om siktlinjer til sjøen har vært en gjenganger i flere tiår i byutviklingssaker. Derfor er det en prinsipiell betimelig problemstilling Høyre nå tar opp. Men hva er realitetene i denne saka? Høyre har sammen med Frp og Ap vært i spissen for å si ja til alle utbyggingene i sjø- og kaifronten. Samtidig har det i mange, mange år vært et sterkt folkelig press, og også stort engasjement fra administrasjonen i kommunen for tilrettelegging av turstien fra Bjerkakerstranda til Telegrafbukta, og sterk motstand fra noen få grunneiere.
I forbindelse med de store boligutbyggingene fra Bjerkaker, som starta på 90-tallet, og nordover til HT har det i reguleringsplanene og i utbyggingsavtaler med utbyggerne vært lagt inn krav om gjennomgående sykkel- og gangarealer. Dessverre fikk noen utbyggere plassere boligene helt ute mot sjøen slik at traseen noen strekninger ikke går langs sjøkanten, men er trekt lenger inn i boligfeltet. Rekkefølgebestemmelsene har dessverre tillatt at ferdigstillelse av ferdselsårene har kommet sist i de ulike prosjektene. Men mye av denne tilretteligginga de siste årene har fått god kvalitet, og er mye brukt både av gående, løpende og syklende.
En sentral lærdom etter Strandkantenutbygginga er at den helhetlige infrastrukturen må bygges ut samlet i tidlig fase, og ikke overlates til det enkelte prosjektet og enkelte utbygger. Derfor er den viktige infrastrukturen for samferdsel til fots og på hjul fortsatt ikke ferdig, 20 år etter oppstart.
Når et presumptivt seriøst parti som Høyre sier de vil at kommunen skal bruke mange millioner på «promenaden» bør velgerne få vite hva pengene skal brukes til. Det er neppe kommunale kafeer Henriksen vil etablere der, eller... skal utbyggerne slippe unna kostnaden for de resterende delene av traseen ved Bjerkaker, og kommunen betale?
En sentral lærdom etter Strandkantenutbygginga er at den helhetlige infrastrukturen må bygges ut samlet i tidlig fase, og ikke overlates til det enkelte prosjektet og enkelte utbygger.
Og når Høyres Sebastian Henriksen trekker frem situasjonen ved kaianlegget på Bjerkaker, som er en aktiv næringsvirksomhet, som et at de store hindrene for «promenaden», er det grunn til å spørre om Høyre går inn for å avvikle denne virksomheten?
I Rødt anser vi at det er langt viktigere trivsels-, ferdsels- og samferdselssaker i Tromsø både i valgkampen og ikke minst etter valget. Forskjells-Norge og fattigdomsutviklinga er mer og mer synlig, og berører hverdagen til flere hundre tusen mennesker. Tromsø er ikke noe unntak fra denne utviklinga. Mange nasjonale tiltak er nødvendig, men også lokalt kan noe gjøres, også innafor «mobilitetsfeltet.»
Rødt har lansert gratis buss som ett tiltak i Tromsø. For tilrettelegging for miljøvennlige og økonomisk forsvarlige samferdselsinvesteringer foreslår Rødt å ta ut 4-feltsvegen; «flyplasstunnelen» til over 2 mrd ut av Tenk Tromsø, og heller prioritere tiltak for kollektivtransport og bygging av langt billigere evakueringstunneler langs Breivika- og Langnestunnelen. Disse vil også kunne brukes som helårlig sykkeltunnel.
Er det promenering og unødvendige milliardprosjekt som er Høyres og Venstres alternativ for befolkninga i Tromsø?