Byutvikling, mer enn en heiaøvelse
Sov politikerne i timen da Skien Brygge ble vedtatt? Det var et av temaene i Vardens byutviklingsdebatt på Blackbird, Tømmerkaia torsdag 24. august.
Dessverre handlet debatten, med toppkandidater fra 11 partier (!), mest om å være mest investorvennlig, lite om utbyggernes samfunnsansvar og vilje til å rette seg etter rammer, forutsetninger og overordnede, politiske intensjoner. Så her kommer en oppfølging:
Rødt er det partiet som i den siste perioden har jobbet mest mot utbygging i elva og privatisering av vannfronten og strandsonen.
Det var vi som gravde oss ned i Klosterøya-planen fra 2008 og fikk startet en prosess som foreløpig har endt med at NVE satte ned for «monsterplattingen» Felt 17 i elva. Og det er vi som, nå sammen med Frp, har stilt nye spørsmål rundt utbyggingen av Skien Brygge.
BEGEISTRING TOK OVER
Vel, sov politikerne i timen da planen ble vedtatt? Nei, ikke helt. Venstre og Frp yttrykte bekymkring for turveien så tidlig som i 2013. Men det var massiv jubel. Det er det ingen tvil om.
Allerede 27.11.2013 skrev TA:
«Politikerne i teknisk hovedutvalg tok nærmest bølgen for Skien brygge da områdereguleringsplanen var oppe til førstegangsbehandling tirsdag, men krevde svar om sammenhengende gangvei for allmennheten langs vannet og hvor parkeringen skal ligge,» skrev TA for 10 år siden.
Men i den lange prosessen etter det forsvant kravet om sammenhengende turvei langs vannkanten ut i kulissene, til fordel for en nesten unison begeistring, også fra planavdelingen og ikke minst fra den daværende rådmannen.
RØDT-BOM
Også Rødt stemte for planen i bystyret 31. mai 2016. Men vi innså raskt at vi bommet stygt og forsøkte rett etterpå å få omgjort vedtaket
- Vi innser at vi tok feil da vi stemte for reguleringsplanen for Skien brygge, sa vår bystyrerepresentant Anne Kongsteien til TA.
- Vi har bare én i bystyret, ingen fra Rødt er representert i teknisk hovedutvalg og vi har små ressurser til å gå dypt inn i omfattende og byplanteknisk svært detaljerte saker. Derfor så vi ikke rekkevidden av løsningen som er foreslått, innrømmet hun.
FLERE SOV
Kongsteien forsøkte, forgjeves, rett etterpå å få til en omkamp. Det var også noe av det første vi gjorde i UKMB i 2019, da vi fikk en plass der. I forbindelse med utbyggingsavtalen med utbyggerne foreslo vi å trykke på pauseknappen for å gjenoppta debatten om turvei langs elva. Men vi ble nedstemt så det suste.
Men det var ikke bare politikere som sov den gangen.
Det gjorde også avisene. Vi har ikke funnet en eneste kritisk artikkel som problematiserte utbyggingen og satte søkelyset på bruddet med bystyrets overordnede turveiplan.
HEIAGJENGER
For mange av oss dreier dette seg IKKE om å være for eller imot utbyggingen på Jernbanebrygga. Om å heie på noe eller ikke. Vi kunne ha ønsket oss en helt annen arkitektur og bebyggelsesplan. Men det løpet er kjørt.
Det det handler om to forhold.
1: Turveien g/s-veien gjennom området, og privatiseringen av deler av vannfronten.
2: Risiko- og sårbarheten ved ulike flomhendelser. Analysene som foreligger, er i utgangspunktet basert på NVEs kartlegginger fra 2004. Det har skjedd skremmende mye på klimafronten siden da. Utviklingen har skutt ytterligere fart siden planen ble vedtatt i 2016.
Og så er det jo ingen, absolutt ingen, motsetning i å bygge godt, med gode fellesarealer, kafeer og you name it, og å sikre oss adgang til hele vannfronten.
ÉNSIDIG
Så snakker mange om at vi skal være forutsigbare. Ja, det skal vi, så langt det ikke går på bekostning av store fellesskaps-interesser og sikkerheten for mennesker, materiell og natur. Men forutsigbare, det skal hæren fløtte meg investorene også være. Nå søker utbyggeren om et første byggetrinn som bryter med det politikerne fikk seg forespeilet da planen ble vedtatt. Og de søker om flere dispensasjoner fra bestemmelsene. Hvor forutsigbart er det?
SJELA VÅR
Elva er vår felles eiendom.
Elva og vannet er Skiens sjel. Det skal vi ikke tukle med.
Hva hadde vi sagt hvis Klosterøya vest, Fløtningen/Bakkestranda og Tømmerkaia hadde blitt bygget igjen som Skien Brygge? Da kunne vi like gjerne har fylt igjen hele elva og laget p-plasser der.
Til sist:
En stemme til Rødt er en stemme for en byutvikling for innbyggerne, ikke utbyggerne!