Utbygging Hafslund-Dondern

Rødt Sarpsborg og omegn er bekymret for de økonomiske, miljø- og klima, og de praktiske konsekvenser som en utbygging av strekningen Hafslund-Dondern vil bli, dersom vedtak om utbyggingen skjer nå.

Rødt er enig i at en må legge til rette for bedre forhold for kollektivtrafikken gjennom området. Eksisterende skiltet gang og sykkelsti forbi Hafslund skolene er tilfredsstillende og representerer kun mindre forbedringstiltak.

Fram til det er foreligger detaljplaner om- og ny «Sarpebro», vil nåværende bro fungere som en flaskehals opp mot Hafslund. Dette vil opprettholde eller forverre trafikkbildet innen dette område. Økningen av behov for tungtrafikk mellom Sarpsborg og Hafslund/Kampenes/Ise/Rakkestad vil ikke gi noen løsning på dette. Snarere vil slik tungtrafikk kreve alternative løsninger andre steder enn på strekningen Hafslund-Dondern.

Rødt er av den oppfatning at lovnader om bomfinansierte veier ikke må overstyre krav om miljø- og klimavennlige løsninger. Vi opplever at det er nettopp dette som er i ferd med å skje nå.

De fremtidige behov for trafikkavvikling på denne – og andre veier for den saks skyld – må ses i sammenheng med eventuell utbygging av riksvei 22 og riksvei 111 (avlastningsvei fra Gardermoen til Øra i Fredrikstad). Det er mulig at riksvei 111 gjennom Hafslund kan bli en del av denne strekningen.

Rødt mener også at valg av jernbanetrasé vil kunne påvirke behovet for nye veier i vårt distrikt, samt at utvikling av næringsvirksomhet på Kampenes vil føre til økning av tungtrafikk mellom Sarpsborg/ny jernbanestasjon og Hafslund/Kampenes/Ise/Rakkestad.

Rødt mener at planene forut bygging av Hafslund-Dondern nå, vil øke faren for at det blir en økonomisk belastning for folk som benytter denne strekningen. Dette både gjennom innføring av bompenger og til negative klima- og miljømessige konsekvenser dette får for næringsdrivende og folk flest i området.

Rødt er av den oppfatning at en avsluttende behandling av de alternativer som Statens vegvesen nå har presentert, må utsettes til etter kommunevalget og fram til det foreligge avklaring på valg av jernbanetrasé og en konsekvensvurdering i forhold til utbygging av riksvei 22 og riksvei 111.

Rødt mener at det er nødvendig at flest mulig påpeker disse forhold når Statens Vegvesen/kommunen sender de foreliggende planer ut til høring.