– Risikerer dyrere og dårligere togtilbud
– Overskudd som i dag går tilbake til fellesskapet, vil nå sluses ut av landet som privat profitt. Heretter vil deler av våre skattepenger ende opp som millionbonus til toppsjefer i utlandet. Det er galskap, sier Rødt-leder Bjørnar Moxnes.
PRIVATISERES: Privatiseringen av NSB kan bli umulig å reversere hvis EUs fjerde jernbanebakke blir vedtatt. Foto: NRK Beta/CC.
Onsdag 17. oktober ble det klart at det utskjelte britiske selskapet Go-Ahead har vunnet anbudet om å drive Sørlandsbanen. I en nylig kundeundersøkelse som omfatter 14.000 passasjerer, havner Go-Ahead på bunnen blant selskapene som som deltar i driften av britisk jernbane.
– Go-Ahead dømmes nord og ned både når det gjelder punktlighet, pålitelighet, tilgjengelige seter og ståplasser i en britisk undersøkelse utført av den uavhengige forbrukerorganisasjonen «Which?». Dette betyr fort et dårligere togtilbud på Sørlandsbanen, sier Moxnes.
– At dette selskapet vinner anbudsrunden er oppsiktsvekkende, sier Bjørnar Moxnes. Jeg merker meg at de vinner fordi de er billigst, ikke fordi de var bedre på kvalitet. Her lar man hensynet til togselskapenes profitt gå foran togpassasjerenes behov.
RØDT-LEDER: Bjørnar Moxnes. Foto: André Løyning.
Les hos Dagsavisen: Togselskap vil kjøre i Norge – slaktes av kunder
– Overskudd som i dag går tilbake til fellesskapet, vil nå sluses ut av landet som privat profitt. Heretter vil deler av våre skattepenger ende opp som millionbonus til toppsjefer i utlandet. Det er galskap, sier Moxnes.
I januar 2017 dokumenterte avisa The Daily Mirror at selskapet, til tross for massiv kritikk og misfornøyde kunder, betalte ut millionbonus til topplederne. Selskapet har også innført en av Europas høyeste billettpriser.
– Det verste er at denne privatiseringen kan bli umulig rette opp i. Dersom Stortinget denne høsten sier ja til EUs fjerde jernbanepakke, blir det ulovlig å gå tilbake til statlig drift. En sånn overstyring av demokratiet vårt kan vi aldri godta, avslutter Rødt-lederen.
Les også: Full avsporing med Jernbanepakke 4