Rødt-bloggen

Monstercruisene må bort

Det finnes langt mer bærekraftig turisme enn dette.

Foto: Steinar Engeland/Unsplash.

Cruiseturisme har størst klimagassutslipp og legger igjen minst penger av alle former for turisme. Den er også i stor vekst:

2023 er det ventet 193 cruiseanløp og rundt 200.000 passasjerer til Tromsø. Situasjonen er den samme fra Stavanger i sør, via Ålesund, til Honningsvåg, Nordkapp i nord og mange andre steder. Det merker de som reiser rundt i Norge i sommer.

Samlet ligger norske fjorder an til å få i alt 3389 cruiseanløp i 2023. Norge er en av verdens største cruisedestinasjoner, og 2023 ligger an til å bli det verste så langt.

Turistene bor på flytende hoteller, ankrer opp i havnen, tar seg en gåtur i nærområdet eller kjører en tur med buss, før de farter videre til neste stasjon.

Igjen sitter lokalsamfunn med lite penger, men tilsvarende økt lokal og global forurensing.

Skipene tar mye plass i bybildet – på bekostning av både lokalbefolkningen og andre turister.

STORTINGSREPRESENTANT: Sofie Marhaug er 2. nestleder i energi- og miljøkomiteen på Stortinget. Foto: Ihne Pedersen.

Ingen bærekraftig turisme

Vi har sett flere eksempler, blant annet fra Tromsø, på at skipene har bestilt flere store vogntog med mat til skipet transportert på vei fra utlandet, underveis på reisen gjennom Norge. Noen strekker seg langt for å legge minimere såkalt lokale ringvirkninger.

Norge er slett ikke avhengig av å ha så mye turisme basert på at folk fraktes på skip – store som små byer, der de har alt de trenger – drevet på tungolje eller diesel.

Før pandemien viste tallene at cruiseturismen førte til fem ganger så store utslipp som resten av norsk skipstrafikk av svoveldioksid og femti prosent mer nitrogenoksid enn norske biler. Dette er stoffene som forurenser luften i byene våre.

Det finnes langt mer bærekraftig turisme enn dette.

Trengs nasjonal drahjelp

Noen kommuner har lyktes med å ta grep. Blant disse er Oslo, hvor både Rødt og byrådspartiene har jobbet for å for å få cruisetrafikken ut av bysentrum og å redusere trafikken. Nå har de kommet et stykke på vei.

Oslo-folk får en sommer med færre skip. Neste år blir det enda bedre.

I høstens lokalvalg bør miljøbevisste velgere stemme på partier som vil gjøre noe med cruisetrafikken. Dette vil Rødt, langs hele kysten.

Dagens lovverk begrenser folkevalgt, demokratisk innflytelse. Så det trengs nasjonal drahjelp.

Havnestyrene, som velges i begynnelsen av hver kommunestyreperiode, har i realiteten makt til å legge ned veto mot kommunestyrets vedtak resten av valgperioden. Dette styret har på sin side bestemmelser i havneloven som begrenser dem.

Flere steder er styrene attpåtil valgt for flere kommuner sammen, noe som gjør at de mest berørte kommunene risikerer å bli overkjørt.

I Stavanger har dette ført til konflikt i havnestyret, og i Bergen overkjørte havnestyret bystyrets begrensninger på cruisetrafikken.

Få makt over cruisetrafikken

I fjor foreslo Rødt for Stortinget at regjeringen måtte gi kommunene mulighet til å regulere antall anløp og passasjerer, både per dag og sesong, i tillegg til å gi dem mulighet til å stille strengere miljøkrav.

Forslagene fikk bare støtte fra SV, Venstre og Miljøpartiet de Grønne.

Det er synd at ikke flere partier vil styrke det lokale selvstyret. Forhåpentligvis kan denne sommeren overbevise dem.

Rødt kommer uansett til å fortsette innsatsen for å begrense og regulere cruisenæringen både på Stortinget og i kommuner over hele landet.

Publisert i Nettavisen søndag 23. juli 2023