Rødt-bloggen

Har du ikke brød, spis kake!

Velferdsstaten er til for oss, for fellesskapet. Du skal verken grilles av NAV eller låne naboens grill for å overleve.

Foto: Rødt Nytt

Politikerne må sørge for at velferdsstaten fungerer når det kniper til. NAVs problem er ikke et kommunikasjonsproblem, men et politisk anliggende.

Denne helgen delte AAP-aksjonen et avslag fra NAV i sosiale medier. En ufør mann med 60 kroner på konto søkte om økonomisk støtte til å betale strømregninga i sommer. Men søknaden ble vanskelig å innfri.

Det siste året fikk mannen innvilget full uføretrygd, etter å ha overlevd lungekreft, hjerteinfarkt og blodpropp. Men han sliter like fullt med å nedbetale gammel leverandørgjeld og kassakreditt. Disse utfordringene var ikke store nok. Noen ganger er det lettere for en kamel å gå gjennom et nåløye enn for en ufør å få hjelp av NAV.

Da avslaget ble allmenn kjent, beklaget NAV seg. Det er likevel uklart nøyaktig hva de synes er beklagelig: «Vi skal behandle alle innbyggere med respekt og det skal ikke skje at et vedtak med en slik formulering sendes fra et NAV-kontor».

1. KANDIDAT I HORDALAND: Sofie Marhaug. Foto: Ihne Pedersen.

Beskjeden fra NAV var pinlig nok: Har du ikke strøm, skaff deg en grill! De kunne like gjerne skrevet har du ikke brød, spis kake! Men det er ikke bare formuleringene som liksom er uheldige. Denne saken har nemlig satt sinnene i kok i sosiale medier. Hver gang en hårreisende historie fra NAV når offentlighetens lys, får man følelsen av at dette bare er toppen av isfjellet.

Den uføre mannen som har fått avslag beskriver problemet best selv: «Jeg er ikke alene, og det et mange som blir behandlet dårlig. Noe må skje nå».

Han har helt rett. Noe må skje nå. Det holder ikke at slike avslag formuleres på en mer skånsom måte. Det trengs en politisk snuoperasjon som sikrer at syke og uføre blir møtt med tillit, respekt og ikke minst den økonomiske hjelpen de trenger for å overleve.

Vi har sett rikelig med eksempler på at det motsatte har vært regelen. NAV-skandalen begynte også med en glipp her og der, før resten av likene ramlet ut av skapet. Minst 80 mennesker ble uskyldig dømt, og mange hundre urettmessig etterforsket.

Da holder det ikke å skylde på én enkelt saksbehandler. I forbindelse med rapporten kalt «Blindsonen» som skulle gjennomgå NAV-skandalen, pekte et utvalgets medlemmer, Kristin Bugge Midthjell, på noe helt vesentlig: NAV var instruert fra politisk hold til å gå etter «trygdemisbrukere» og såkalt «trygdeeksport». I 2015 kunne derfor NAV rapportere om rekord i antall anmeldelser.

I 2009 uttalte Høyres Torbjørn Røe Isaksen at «trygdeeksplosjonen er en udetonert bombe under velferdssamfunnet». Ideen om at tallet på trygdemottakere skal ned, og at staten skal lete med lys og lykte etter feil hos mennesker som mottar trygd, er langt fra ny.

Tvert imot later det til at den politiske instruksen til NAV har vært å møte mennesker som søker om hjelp med mistro. Det er tydelig at denne politikken påvirker saksbehandlingen i NAV, enten den kommer i form uttalelser fra politikerne eller gjennom stramme budsjettvedtak. Dermed stenger samfunnet døra for syke og uføre.

Deres rettigheter blir satt på en vanskelig prøve. Det er grunn til å spørre om trygdede har reell rettssikkerhet når helt grunnleggende behov blir møtt med helt grunnleggende mistillit.

Det er på tide at politikerne tar ansvar. Det holder ikke å bare beklage. Vi må sørge for et skikkelig rettsvern for dem som søker om trygdeytelser. Stortinget kunne for eksempel sikret offentlig bistand for å gjøre det lettere å navigere i NAV-systemet.

Velferdsstaten er til for oss, for fellesskapet. Hvis vi blir syke eller mister inntekten vår. Ingen skal behøve å gå til media for å få dekket strømregningene sine. Du skal verken grilles av NAV eller låne naboens grill for å overleve.

Det finnes nød og sult, og denne blir møtt med mistillit fra øverste hold. Det er et svik mot idealene som velferdsstaten er tuftet på.

Publisert hos Dagbladet tirsdag 15. juni 2021.