Gratulerer med dagen, bussjåfører!
Over hele landet er bussdrift en konkurranse om å kjøre billigst mulig. Da taper sjåførene. Derfor vil Rødt ha slutt på anbud.
Foto: Magne Hagesæter
Bussjåfør Markus Wallum fortalte denne uken til Sandefjords blad at han må holde seg i timesvis. Rutene han kjører, mangler toaletter til sjåførene.
I Avisa Oslo skrev bussjåfør Frode Eriksen for noen dager siden om hvordan snøkaos i hovedstaden oppleves bak rattet. Bussdriften er rigget for å være billigst mulig, også når det går utover busskvaliteten.
I vinter har sjåfører over hele landet krevd strengere sikkerhetskrav til buss. Selv om bussene er store, sitter sjåførene svært utsatt til hvis det smeller front mot front. 28. desember skjedde nettopp det. Mens mange andre hadde fri i romjula, var bussjåfører på jobb. En sjåfør i Fredrikstad omkom da førerplassen ble trykket helt inn.
STORTINGSREPRESENTANT: Geir Jørgensen. Foto: Ihne Pedersen.
Allerede i 2019 anbefalte Statens havarikommisjon strengere krav til sikkerhet etter en liknende dødsulykke. Det er fire år siden. Forbundssekretær Dag-Einar Sivertsen i Fellesforbundet, selv tidligere bussjåfør, oppsummerte det hele godt i et intervju:
«Sendrektigheten vi har sett fra norske myndigheter har kostet menneskeliv, og vil fortsette å gjøre det om det ikke skjer noe snart».
Noen sjåfører forteller om hverdagen de står i. Andre forlater i yrket i det stille.
Hver tredje bussjåfør er snart pensjonist, og to av tre sjåfører har passert 50 år. Norge trenger mellom 1000 og 2000 nye bussjåfører årlig fremover. Sykefraværet er høyt, og få unge går inn i yrket. Det er krise, mener arbeidsgiverne i NHO.
Men de nevner ikke årsaken til at det er slik: Anbud.
I mye av landet legges bussdrift ut på anbud. Det er en auksjon hvor billigste bud vinner. Da taper sjåførene.
Har du hørt om delte skift? Mange bussjåfører må på jobb to ganger: Både om morgenen og ettermiddagen. Midt på dagen er det tvungen og ulønnet fri. Det er utenkelig i de fleste andre yrker, men normalt i bussbransjen.
Det er kollektivselskapene som utformer kravene i anbudene, ofte uten medvirkning fra sjåførene. De må i stedet bytte arbeidsgiver når et nytt selskap vinner.
Heldigvis er dette mulig å gjøre noe med. Fylkene må ta over og drive kollektivtransporten selv, på en god og forsvarlig måte. Det vil Rødt.
18. mars er bussjåførenes dag. Jeg gratulerer dere med dagen, og ønsker dere en like trygg og god arbeidshverdag som alle andre. Det fortjener dere.