Flyavgift for eliten
Vi må skape en mer rettferdig flysektor, med miljøløsninger som er rettferdige både økonomisk og geografisk, skriver Bjørnar Moxnes i Klassekampen.
Foto: Pixabay
Flyene har stått stille lenge. Når de nå skal begynne å frakte folk igjen, må vi sørge for at flyene går dit folk flest har behov for at det går, ikke dit de med råd har lyst til at de skal gå. Vi må skape en mer rettferdig flysektor, med miljøløsninger som er rettferdige både økonomisk og geografisk.
Norge er et langstrakt land, med for lite og for dårlig jernbane. For noen er fly grunnleggende infrastruktur, og kortbanenettet for nødvendig kollektivtransport å regne. Nordmenn flyr i snitt mest innenriks i Europa, og er på fjerdeplass på totalt antall flyreiser. Mellom 2005 og 2017 doblet vi flytrafikken. Vi trenger infrastrukturen, men vi trenger ikke en liten elite som flyr mye mer enn alle andre, på miljøets bekostning.
Koronakrisa tvinger oss til å endre på vaner. En uvane vi må holde borte for godt er unødvendige jobbreiser. Rødt foreslår å innføre en progressiv flyavgift, som øker jo flere reiser du har. Vi må få slutt på overflødige reiser mellom storbyene og uendelig med langhelger til London og New York til kampanjepris.
RØDT-LEDER: Bjørnar Moxnes. Foto: André Løyning.
En uvane vi må holde borte for godt er unødvendige jobbreiser.
Samtidig ser vi at flyreisene jevnt over blir dyrere på grunn av koronapandemien. Det kommer sannsynligvis til å vare en stund. Totalt må vi fly mye mindre, men vi må unngå en situasjon hvor fly er forbeholdt de superrike. Derfor skal ikke avgiften gjelde på første reise (tur/retur), for å unngå at det blir umulig for en vanlig familie å reise på sommerferie, og avgiften må være høyere for dem som reiser på første klasse, der setene i snitt har mellom to og tre ganger så høye utslipp som økonomi.
Avgiften skal i første rekke innføres for de største byene, og ikke ramme de som bor i distriktene. Flyr du mellom de store flyplassene som har gode togforbindelser, da rammer avgiften. Må du fra Hasvik til Tromsø eller Kirkenes til Oslo og tilbake, da rammer den ikke. Vil du fly mange ganger til utlandet hvert år, må du betale ekstra. Jo mer du flyr på strekninger der du kunne tatt toget, eller til utlandet, jo mer må du betale. Eller for å si det på en annen måte: Det er noen få som flyr mye – 91 prosent av oss fløy to turer tur/retur eller mindre innenlands i 2017.
Vi er i en situasjon som går ut over de allerede lavtlønte ansatte i flybransjen. Noen syns sikkert det er topp at bransjen går dukken. Det gjør jo at vi kommer til å fly mindre. Men vi risikerer en dyster framtid, der noen få har råd til å forurense masse når de flyr på mange og lange utenlandsferier, mens mange ikke får et ordentlig flytilbud for å komme seg på sykehus eller på besøk til bestemor. Det er urettferdig. Det trengs samfunnsstyring for å få ned både ulikheten og utslippene. Vi må sette ned foten for businessclass-eliten.
Publisert i Klassekampen 3. juni 2020