Rødt-bloggen

Bryt opp matmonopolene

De mektige dagligvarebaronene beriker seg selv på bekostning av folk flest. Prisøkningen viser at monopolene må brytes opp før de blir enda mektigere.

Foto: Ph B/Unsplash.

Over natta har prisen i mange av landets butikker økte med ti prosent. Det kommer på toppen av at prisene allerede har steget med tolv prosent det siste året. En av årsakene, er at den norske dagligvarebransjen blir styrt av bare tre giganter: Norgesgruppen, Rema 1000 og Coop.

Konsernene er mektige, og makten bruker de til å skvise kundene og berike seg selv. Johannson-familien bak Norgesgruppen er god for vanvittige 61 milliarder kroner. De to siste årene har Kiwi-Johannson økt sin formue med 18 milliarder kroner. Bare økningen er nok til å gi alle landets minstepensjonister over hundre tusen kroner hver på konto!

Rema 1000-eier Odd Reitan og hans unger er faktisk enda rikere. Alle disse pengene har ikke vokst på trær. De kommer fra et sted, og det er fra lommebøkene til vanlige folk som går på Kiwi for å kjøpe seg mat.

RØDT-NESTLEDER: Stortingsrepresentant Marie Sneve Martinussen. Foto: Ihne Pedersen.

Hvis en rørlegger skulle tatt så godt betalt at han ble milliardær, ville kundene ha rømt til en annen rørlegger. Men slik er det ikke i dagligvarebransjen, fordi konkurransen er så dårlig at Johannson og Reitan kan sette de prisene de vil.

Det er mange politikere som klager over matprisene, og ber baronene ærbødigst om å la være å øke prisene. Men det holder ikke lenger med tomme trusler. Vi er nødt til å bryte opp monopolene.

Det er et demokratisk problem at noen konserner og familier har fått vokse seg så mektige. Ikke bare fører det til høye priser til forbrukerne, men også at de kan utnytte små leverandører og kjøpmenn. Derfor vil Rødt at staten skal bryte opp de største konsernene i mindre selskaper.

For noen har grådigheten ingen grenser. Dagligvarebaronene har tjent titalls milliarder de siste årene. Likevel er de så skamløse at de velger å gjøre hverdagen mye verre for tusenvis av vanlige norske forbrukere ved å øke prisene. Nå må silkehanskene av.