Alternativ til rutekutt
Kollektivtrafikken trenger en pangstart etter koronaen. I stedet skal det kuttes i tilbudet.
Foto: Pixabay.
I månedsskiftet mellom mars og april var reisingen med Ruter bare på 81 prosent av normalen. I ukene før var den på 80 og 82 prosent, viser Ruters egne tall.
Nedgangen er større i gamle Akershus fylke enn i Oslo. Nylig varslet Ruter rutekutt i Asker og Bærum. Med litt færre avganger kan det bli enda litt færre reisende. Da må flere avganger kuttes, mens prisene må settes opp, og da er spiralen nedover i gang.
Det er ikke slik at dette bare skyldes hjemmekontor. Biltrafikken er på vei til å passere gammelt nivå. På E18 ved Blommenholm var trafikken 7 prosent høyere enn nivået før koronaen, ifølge Statens vegvesens tellinger i mars.
Fortsetter utviklingen, korker det seg fullstendig. Da må fulle lastebiler og annen næringstransport stå og stampe i samme kø som matpakkekjørere.
STORTINGSREPRESENTANT: Marie Sneve Martinussen. Foto: Ihne Pedersen.
Heldigvis finnes det et alternativ. Rødt har lagt frem et kriseforslag i Stortinget om blant annet å gi kollektivtransporten en pangstart:
Kutt prisene på alle typer billetter og kort med 50 prosent i tre måneder. Slik kan vi få reisende tilbake.
Deretter trengs det et permanent priskutt. Rødt har gjennom flere år foreslått 20 prosent. Sist Ruter gjorde noe slikt, for 15 år siden, ble det umiddelbar suksess. Lavere pris på månedskort ble starten på en langvarig oppgangsperiode for kollektivtrafikken.
Det må vi gjenta. Men pengene må komme fra Stortinget, de finnes ikke lokalt.
Er det urealistisk? Nylig vedtok Tyskland å sette ned prisen for månedskort til bare 9 euro (95 kroner) som et krisetiltak i tre måneder for alle sine 83 millioner innbyggere. New Zealand halverer nå alle billettpriser. Irland setter ned prisene med 20 prosent. I Sverige forhandler opposisjonen om en milliardpakke til kollektivtransport.
I Norge skjer det lite. Vent og se, er finansminister Vedums svar til stadig økende drivstoffpriser og nedgangen i kollektivreisende. Det løser ingenting. Problemene er her allerede.
Publisert i Budstikka torsdag 21. april 2022