Sykkelparkering der du bor
BT publiserte en utfordring fra en leser om hvilke partier som vil arbeide for sykkelparkering der folk bor. Rødt har løftet saken i perioden, men vårt svar ble refusert av BT. Vi deler derfor svarinnlegget til Marte Teigen her:
Arleen Aune spør i BT hvilket parti som arbeider for trygg sykkelparkering – der folk bor. Det er et godt spørsmål! Det er, som Aune skriver, få bygårder som har sykkelparkering under tak. Elsykler og transportsykler er tunge, og med mindre en bor i på bakkeplan med garasje, er det ofte tilnærmet umulig å ta sykkelen med innendørs. Faren for tyveri er stor.
Svaret er: I Bergen er det Rødt som tydeligst har løftet dette kravet. 28. mai 2021 behandlet bystyret vårt forslag om å utrede en ordning med tilskudd til sykkelskur og sykkelgarasjer (en søkbar pott). Forslaget falt mot ni stemmer; bare SV støttet Rødt. MDG hadde en vennlig respons, men trakk frem motargumenter som vi ikke synes bør være avgjørende.
Da Rødt var med å utforme byens budsjett for 2022, den eneste gangen vi har vært med på et forlik, brukte vi av vårt forhandlingsrom til å få satt av 5 millioner til «Sykkelparkering under tak/kommunale arbeidsplasser/sameier». Formuleringen er en del av budsjettavtalen. Av ulike grunner ble hele beløpet den gangen omprioritert til sykkelparkering ved arbeidsplasser.
Men vi har ikke gitt opp å få dette til, selv om responsen har vært lunken. I vårt alternative budsjett for 2023, satte vi av 5 millioner som er spesifisert brukt på «tilskudd sykkelparkering borettslag og sameier». Det er for oss uforståelig at de andre partiene ikke tydeligere ser denne store og usosiale mangelen, som gjør at vanlige folk vegrer seg for å anskaffe og bruke sykkel.
I Oslo og Trondheim har de rødgrønne innført en slik ordning. Så hvorfor er det så lite interesse for det i bergenspolitikken?
Marte Teigen,
3. kandidat for Rødt i Bergen