Karakterfokuset i skolen: En farlig vei å gå
Kjære byråd, det er på tide å gi karakterkravene en timeout og lytte til dem som faktisk står i klasserommet!
Det er med stor bekymring vi leste innlegget fra byråden fra FrP om å innføre flere karakterer i ungdomsskolen. Dette forslaget viser dessverre en manglende forståelse for hva som er viktig i norsk skole, og det truer med å undergrave de verdier og prinsipper som skal danne grunnlaget for et bærekraftig utdanningssystem. Selv om skolebyråden nå delvis har trukket tilbake uttalelsen sin, så står enda kampen for en skole med dempet karakterbruk i fare.
Skolebyrådens ønske om å bevare karakterer i ungdomsskolen går mot læreres, elevers og forskningens anbefalinger. Testing og karakterer skaper stress og påvirker elevers psykiske helse negativt. Det er på tide å lytte til behovet for kvalitetsveiledning, ikke mer karakterpress. Forslaget er også en mistillit til lærernes egne vurderinger om hva som fremmer god læring.
Å innføre flere karakterer i ungdomsskolen vil resultere i at vi forsterker flere av de problemene som allerede eksisterer i dagens skole. Norske skoler har over tid begrenset bruken av karakterer, dette har de gjort på bakgrunn av forskning som viser til at karakterjaget gjør at vi mister fokus på det viktigste, nemlig læring. Vi skal sette læring i fokus, da kan vi ikke måle og vurdere elevene konstant. Effekten av å påtvinge ungdomsskolene mer karakterer vil være at man mister fokus på læring og påfører elevene unødig negativt stress. Den veiledningen som byråden etterspør, skal elevene få gjennom grundige tilbakemeldinger på hva de kan forbedre og hva de allerede mestrer.
Dagens skole er full av testing, pugging og måling. Det elevene trenger er derimot lærere som har tid til å gi de grundige tilbakemeldinger. Skolebyråden uttalte selv følgende:
– Elevene trenger å vite hvordan de ligger an, hva de må jobbe mer med og hva de trenger ekstra hjelp til.
Dette løses ikke ved å ha flere karakterer inn i ungdomsskolen.
Forslaget til byråden er en mistillit til lærerens kompetanse og arbeid. Vi trenger en skole som inspirerer, oppmuntrer kritisk tenkning og fremmer nysgjerrighet, ikke en skole som kvantifiserer elevenes kunnskap gjennom karakterer. Forskning viser at overdrevet karakterfokus kan føre til stress, angst og mental helseproblemer blant elever. Er dette virkelig hva vi ønsker for våre unge? En byråd skal ikke bagatellisere det negative stresset som elevene opplever på denne måten.
Vi oppfordrer skolebyråden til å revurdere sitt forslag og heller jobbe for å styrke det norske utdanningssystemet ved å legge til rette for et trygt, inkluderende, og kunnskapsbasert læringsmiljø. La oss satse på en skole som er tuftet på verdier som likeverd, nysgjerrighet og kreativitet, i stedet for å la karakterer styre undervisningen. Det er vårt ansvar at skolen gir våre unge de verktøyene de trenger for å lykkes i livet – og flere karakterer er slett ikke den rette oppskriften!