Ikke flagg ut Kielferga – uttalelse fra Rødt Trondheim Fagliglag.
Rødt Trondheim Fagliglag oppfordrer sentrum–venstrepartiene på Stortinget til å stemme mot forslaget i statsbudsjettet om å flagge ut Kielferja.
Slutt på nordiske sjøfolk på ferjene etter krav fra ESA.
Det finnes to mulige forklaringer på at regjeringen vil flagge ut Kielferja: enten tør de ikke stå opp mot EU og ESA, eller så synes de ikke norske sjøfolk med norsk lønn er verdt å bevare.
Regjeringen vil flagge ut Kielferja i statsbudsjettet slik at det i praksis ikke er mulig å stemme ned – da må du stemme ned hele budsjettet og skifte regjering. Det som har sikret sjøfolk på ferjene nordiske lønns- og arbeidsvilkår er denne forskriften i Norsk Internasjonalt Skipsfartsregister, NIS: «Skip registrert i norsk internasjonalt skipsregister tillates ikke å føre last eller passasjerer mellom norske havner eller å gå i fast rute med passasjerer mellom norsk og utenlandsk havn.» Det er denne forskriften som har sikret at norske ferjer er i NOR (Norsk Ordinært Skipsfartsregister) og at lønna er norsk.
EUs vakthund for EØS-avtalen, ESA, mener forskriften strir mot prinsippet om fri flyt av tjenester. Regjeringen føyer seg og opphever forskriften for ruter med overnatting og en avstand over 300 nautiske mil (les: Kielferja).
Får følger for hele Skageraktrafikken.
Color Line mener selv at det betyr at 700 norske sjøfolk blir erstattet med utenlandske, til dumpinglønn må man anta. Men det stopper ikke der. DFDS, danskebåten, sier at dersom Color Line får lov, så vrir det konkurransen så mye at de blir nødt til å finne en tilsvarende løsning. Da handler det i neste omgang om hele Skageraktrafikken både fra Norge, Sverige og Danmark. Det er starten på slutten for norske og nordiske sjøfolk.
Regjeringens begrunnelse er at ellers vil Color Line gå over til det danske skipsfartsregisteret, DIS, og alle de 2400 ansatte kan miste jobben. Paradoksalt nok sier regjeringen selv at det ikke er mer lønnsomt å gå over til DIS. Og Color line er dessuten ikke en truet bedrift; Eierne har tatt ut over en milliard kroner i utbytte de siste årene. Og ved overgang til NIS står eierne fritt til å skifte ut alle sine 2400 ansatte. Ikke med danske sjøfolk med dansk lønn, men til ren dumpinglønn.
Det finnes to mulige forklaringer på regjeringens beslutning: enten tør de ikke stå opp mot EU og ESA, eller så synes de ikke norske sjøfolk med norsk lønn er verdt å bevare.