Uttalelser fra fylkesårsmøtet i Rødt Trøndelag 14. juni 2020

Her finner du vedtatte uttalelser fra fylkesårsmøtet i Rødt Trøndelag 14. juni 2020.

Støtt sivil ulydighet i kampen mot vindkraft!

Norsk natur ødelegges i stort tempo for å gjøre plass til vindkraftindustri. Inngrep som tidligere ville vært utenkelige blir i dag gjennomført i klimaets navn, men vi redder ikke klimaet ved å ødelegge naturen. Utbyggingsiveren handler ikke om å redde klima og miljø, men om å tjene mest mulig penger for norske og utenlandske kapitalgrupper.

Den norske politiske og administrative eliten har grepet klimakrisa som en muligheten å ta bort vernet som utmarka har hatt i Norge, og som folk i Norge har tatt for gitt. I en situasjon der sentrale myndigheter kjører over kommuner og lokalsamfunn, har det vært kampviljen til lokale aksjoner og bruken av sivil ulydighet som har endret hele debatten om vindkraft i Norge.

Rødt har deltatt i og støtter disse aksjonene fullt ut. For hvert prosjekt som trenger stort oppbud av politi for å komme i gang øker trykket mot den politiske eliten i Oslo, og det er dette trykket som kan stanse framtidige utbygginger.

Rødt Trøndelag oppfordrer både medlemmer og andre til å slutte opp om aksjonene, og å være med å kreativt utvikle bruken av sivil ulydighet for å øke trykket enda mer. Fylkesårsmøtet bevilger også 5000 kroner til å støtte aksjonister som blir bøtelagt, og oppfordrer alle til å delta i arbeidet med å støtte de som står i fremste rekke i møte med politiet.

Kamp mot kommunalt løsarbeidersystem!

I 2018 var det for kommunalt ansatte i Bjugn for kvinner 58,1% deltidsansatte og for menn 30,2%. Tilsvarende tall for Ørland var 53,9% og 26,2%. Største andelen deltidsansatte finner vi i helsesektoren. Kommunen har innført et datasystem der ansatte kan «shoppe» vakter. Dette går ut på at ledige vakter legges ut i systemet og at ansatte kan melde interesse. Leder bestemmer deretter hvem som får tilslaget.

Dette systemet er kjønnsdiskriminerende. Det er innført på områder med overvekt av kvinnelige ansatte. Kommunen ansetter i lave stillingsprosenter som gjør den ansatte helt avhengig av å få tilslag på vakter for å få en levelig økonomi. Siden det er leder som bestemmer hvem som skal få tilslaget, er det stor fare for at ansatte som stiller kritiske spørsmål ikke vil få tilslag på vakter. Dette systemet er et løsarbeidersystem der ansatte må stå med lua i hånda, være lydige og ikke stille kritiske spørsmål.

Dette er ikke et system vi skal akseptere og spesielt ikke i offentlig virksomhet. Dette er ikke en situasjon som er unik for Ørland. Flere kommuner i Trøndelag bruker det samme systemet. Rødt Trøndelag vil i samarbeid med aktuelle fagforeninger utvikle en strategi med det som mål å få slutt på systemet med “shopping” av vakter i helsesektoren.