Nye veivalg for Trøndelag
Hallgeir Opdal holder sin første interpellasjon i fylkestinget 11.-12.desember. Rødt vil satse på kollektivtransport, jernbane og opprustning av eksisterende veinett fremfor en omfattende og ødeleggende utbygging av motorvei. Hege Bae Nyholt har gode kontakter på Stortinget og løfter saken opp på nasjonalt nivå.
Nye veivalg for Trøndelag
Det skjer for tiden en storstilt veiutbygging på E6 sør og nord for Trondheim. Nye veier er i gang med et reguleringsarbeid for å bygge ut motorveier med 4-felt og 110 km/t fartsgrense mellom Ranheim og Åsen og Melhus og Ulsberg. Også mellom Åsen og Mære planlegges det 4-felts vei. Det legges opp til at store deler av denne veien legges i ny trase, som vil beslaglegge matjord og natur. Økning av fartsgrenser krever justering av kurvatur og tverrsnittet for å ivareta trafikksikkerheten når farten øker. Dette påvirker sidearealer, terrengtilpasninger og behov for stabiliserende tiltak langs den nye motorvegen.
Interpellasjon:
Nye veivalg for Trøndelag
Det skjer for tiden en storstilt veiutbygging på E6 sør og nord for Trondheim. Nye veier er i gang med et reguleringsarbeid for å bygge ut motorveier med 4-felt og 110 km/t fartsgrense mellom Ranheim og Åsen og Melhus og Ulsberg. Også mellom Åsen og Mære planlegges det 4-felts vei. Det legges opp til at store deler av denne veien legges i ny trase, som vil beslaglegge matjord og natur. Økning av fartsgrenser krever justering av kurvatur og tverrsnittet for å ivareta trafikksikkerheten når farten øker. Dette påvirker sidearealer, terrengtilpasninger og behov for stabiliserende tiltak langs den nye motorvegen.
Nylig kom Vegdirektoratet med en rapport som viser at det er negativ samfunnsnytte av å bygge 4-felts motorveier sammenlignet med 2/3 felts veier med 90 km/t fartsgrense. Rapporten konkluderer med følgende:
· Investerings- og ulykkeskostnader er lavest for to- og trefelts veg.
· Konsekvenser som støy og arealinngrep er større for firefelts veg enn for to- og trefelts
· Kapasitetsmessig vil en to- eller trefelts veg ha god avviklingskvalitet ved trafikk opp til omlag 15.000 kjøretøy i døgnet (ÅDT).
Disse planene vil med andre ord innebære tap av matjord og natur samt føre til mer støy for omgivelsene. I tillegg vil det medføre mer klimagassutslipp ettersom en diesel/bensinbil bruker 30 % mer når farten øker frå 80 til 110 km/t, mens elbilen bruker 60% mer energi pr km ved samme fartsøkning. Økt slitasje av dekk vil også føre til mer mikroplastutslipp som til slutt vil ende opp i Trondheimsfjorden. I og med at 4-felts veier er dyrere å bygge og det legges opp til at disse veiene skal delfinansieres av bompenger, også vil påføre bilistene en betydelig merkostnad.
Det å bygge disse veiene er også i strid med en rekke vedtatte planer og nasjonale målsetninger. Frostaerklæringa fastslår at klimaendringer og tap av naturmangfold er vår tids største utfordring. Videre heter det i erklæringa at ved veiplanlegging skal det prioriteres å unngå veibygging på dyrkamark, noe som er i tråd med Stortingets vedtatte målsettinger på området. Trøndelag fylkeskommune har også forpliktet seg til nullvekstmålet i personbiltrafikk gjennom miljøpakken. Etter at nullvekstmålet ble vedtatt har vi fått enda større kunnskap og bevissthet om alvoret i situasjonen når det gjelder klima og naturvern gjennom nye rapporter fra IPCC og FNs naturpanel 2019. Norge har forpliktet seg til målene i Parisavtalen og inngått avtale med EU om å redusere klimautslippene i transportsektoren med minst 40 % innen 2030.
I Rådmannens utsendte forslag til Regional strategi for klimaomstilling heter det under punktet «Sånn gjør vi det i Trøndelag» at vi skal redusere både transportbehovet generelt og behovet for godstrafikk. Da er ikke løsningen å bygge nye 4-felts motorveier som legger om til økt trafikk, økt klimagassutslipp og som ikke har noen samfunnsnytte. Trøndelag fylke bør i stedet satse på et godt jernbane og kollektivtilbud i hele fylket og opprustning av eksisterende vegnett.
Det er fylkeskommunens ansvar som regional planmyndighet å påpeke ovenfor kommunene som regulerende planmyndighet, samt overfor Samferdselsdepartementet og Nye veier at disse planene er i strid med vedtatte nasjonale og regionale mål for klimaomstilling og bevaring av matjord.
Spørsmål til Fylkesordføreren:
· Vil Fylkesordføreren engasjere seg ovenfor lokale og sentrale myndigheter samt selskapet Nye veier med det formål å stoppe planene for 4-felts motorveier med 110 km/t fartsgrense?
· Vil fylkesordføreren ta initiativ overfor sentrale myndigheter til at penger som brukes på disse motorveiene i stedet går til økt satsing på kollektivtrafikk, jernbane og opprustning av allerede eksisterende vegnett?
Forslag til vedtak
Trøndelag fylkeskommune går mot regjeringa og Nye veiers planer om 4-felts motorvei med 110 km/t fartsgrense og ønsker heller å satse på 2/3 felts veier med maksimum 90 km/t fartsgrense på E6. Trøndelag fylkeskommune anmoder regjeringa om å i stedet bevilge penger til økt satsing på kollektivtrafikk, jernbane og opprustning av allerede eksisterende vegnett.