– Løsningen på Trøndelags samferdselsproblemer er ikke å fortsette å la Nye Veier bygge firefelts motorvei med 110 km/t

– Regjeringa lanserer et luftslott med dyre og upopulære prestisjeprosjekter i stedet for en transportplan som bidrar til å kutte utslipp og sikre trygg og rimelig framkommelighet i hele landet, uansett hvor du bor og hva du har på konto, sier leder i Rødt Bjørnar Moxnes.

NASJONAL TRANSPORTPLAN: Regjeringa vil med dette øke biltrafikken mellom Trondheim og Steinkjer, samtidig som de valser over den beste matjorda på Skogn. Foto: Bjørn Lie Fostad

– Rødt vil prioritere trygge veier og rassikring foran nye store motorveier, og satse på buss, tog, bane, båt og ladeinfrastruktur i hele landet, ikke på enorme prestisjeprosjekter. Vi kan ikke bare bytte ut fossilbilene med elbiler og fortsette den elleville trafikkveksten som før.

– Regjeringa fortsetter å basere seg på privatisering, sosial dumping og innleie for å få ned kostnadene. Rødt vil i stedet avslutte den fordyrende oppstykkinga av jernbanen som sløser bort alle millionene på direktørlønninger, samle NSB og heller bruke pengene på nye jernbaneprosjekter.

Også Rødt Trøndelags førstekandidater reagerer på regjeringas prioriteringer.

– Løsningen på Trøndelags samferdselsproblemer er ikke å fortsette å la Nye Veier bygge firefelts motorvei med 110 km/t også videre nord for Åsen, sier førstekandidat for Rødt Nord-Trøndelag, Hanne Lise Fahsing. Regjeringa vil med dette øke biltrafikken mellom Trondheim og Steinkjer, samtidig som de valser over den beste matjorda på Skogn. Prosjektene vil også medføre store utgifter for bilistene i form av bompenger, noe Rødt lover å kjempe imot. – Rødt er for en oppgradering av E6 gjennom nordre del av Trøndelag, men vi mener at det bør prioriteres 2/3 felts veg langs eksisterende trasé og oppgradering av farlige flaskehalser.

Førstekandidat for Rødt i Sør-Trøndelag, Hege Bae Nyholt, er glad for at det ligger penger inne til Trønderbanen, men mener at dette er for lite, for sent. – Hvor mange ganger har man ikke spist kake for at det skulle satses på Trønderbanen, spør hun. – Nå er det viktig at man får en fortgang i elektrifiseringa og får stablet på beina to tog i timen så fort som overhodet mulig.

En hån mot distriktene

– Regjeringa forsøker å selge dette inn som en plan for distriktene, men sannheten er at selv om det loves mange milliarder til prosjekter i distriktene, så er mange av disse svært upopulære i nærområdene. Sånn sett er planen heller nok et eksempel på den hånlige ministerarrogansen som preger Høyre-regjeringa, sier Moxnes.

– De virkelig store pengene går til prosjekter som Hordfast og Møreaksen som er både dyre, upopulære og klimafiendtlige. Likevel kjører samferdselsminister Hareide på som om det fremdeles var Frp som styrte. Med 123 milliarder i bompengefinansiering legger regjeringa dessuten opp til et nytt bompengeopprør langs kysten. Vi trenger i stedet en rettferdig samferdselspolitikk for hele landet som legger til rette for at flere kan kjøre kollektivt og at vi kutter utslippene, sier Moxnes.

Nytt flertall må sikre en samferdselspolitikk for miljø og sikkerhet

– Det mest tragiske med planen er hvordan den totalt overser klimaendringene. Men heldigvis sitter denne regjeringen på oppsigelse. Noe av det første et nytt flertall må gjøre må være å vrake mesteparten av denne planen, og heller bruke milliardene på jernbane, buss og båt, slik at vi sikrer et godt kollektivtilbud i hele landet. Rødt skal være en pådriver for at dette blir fulgt opp av et nytt flertall etter stortingsvalget.