- Fylkesordførerens Vy-kritikk kolliderer med egen politikk
Rødts førstekandidat Hege Bae Nyholt mener fylkesordfører Tore O. Sandviks Vy-kritikk kolliderer fullstendig med egen politikk - all tid Ap har lagt til rette for anbudsregimet i Trøndelag.
- Men er det bare navnet som er koko? spør Rødts førstekandidat i Trøndelag, Hege Bae Nyholt.
Er det ikke på tide å revurdere om det å legge kollektivtrafikken i Trøndelag på anbud virkelig var en god idé? For publikum er tilbudet mange steder blitt dyrere og dårligere, spesielt i distriktene, og misnøyen er betydelig.
Nyholt mener det er vel å bra å kritisere navnet, men hva om Sandvik selv tar et oppgjør med hvordan han og Ap har organisert kollektivtrafikken i Trøndelag, med anbudssystemer og ulike selskap som planlegger ruter og som eier busser og ansetter sjåfører, ASifisert og styrt gjennom kronglete anbudsdokumenter? Hvis Sandvik er så imot dette for NSB, kunne han ikke tatt til orde for å reversere den tilsvarende utviklingen i Trøndelag? Samlet kollektivtrafikken i ett selskap, som vi eier sammen, under demokratisk styring?
Nyholt får støtte fra Rødts bystyrepolitiker og styremedlem i Midt-Norsk Transportarbeiderforening, Roald Arentz:
- Er det ikke på tide å revurdere om det å legge kollektivtrafikken i Trøndelag på anbud virkelig var en god idé? For publikum er tilbudet mange steder blitt dyrere og dårligere, spesielt i distriktene, og misnøyen er betydelig, sier Arentz.
- For sjåførene har dette ført til dårligere jobbsikkerhet fordi alt er i spill hver gang anbudsperioden går ut, bortfall av lokale særavtaler og oppsplitting av kollegamiljø og fagforeninger, og en ekstern aktør (AtB) som styrer arbeidshverdagen uten å ha arbeidsgiveransvar. Bussjåførene er den best organiserte bransjen i transportsektoren, men opplevde allikevel reallønnsnedgang i tariffoppgjøret i 2018. For busselskapene har det betydd at en enorm og byråkratisk administrasjon styrer logistikken de fint greide å holde styr på selv - før anbudsimperativet ble rådende politikk i samferdselssektoren, og at AtB detaljstyrer arbeidshverdagen til sjåfører det er de ulike selskapene som har arbeidsgiveransvaret for. Og for politikerne har det ført til at kollektivtrafikken ikke lenger er underlagt folkevalgt kontroll, men styrt av et byråkratvelde, sier Arentz.
Hvor var Ap når navnet Trondheim Trafikkselskap ble kasta på skraphaugen?
Og Nyholt fortsetter: - I likhet med helseforetaksmodellen og oppsplittinga av jernbanen er dette en nyliberalistisk reform. Er det ikke hyklersk av Ap, og særlig fylkesordfører Tore O. Sandvik, å kritisere åpenbart absurde utslag av en politikk de selv har gått god for på andre områder? Hvor var Ap når navnet Trondheim Trafikkselskap ble kasta på skraphaugen?
- Rødt krever at kollektivtrafikken tas tilbake i offentlig egenregi så snart inneværende anbudsperiode utløper. Dette viktige samfunnsoppdraget bør være demokratisk kontrollert. Ei redemokratisering av kollektivtrafikken vil gi mindre administrasjon, bedre og tryggere lønns- og arbeidsvilkår og et tilbud tilpasset folks behov og vedtatte politiske målsettinger, sier Nyholt.