Åpent brev om bostøtte og strømpriser

Sendt til samtlige politiske partiet og uavhengige representanter i Sarpsborg bystyre, samt publisert her på vår hjemmeside.

Strømprisene har vært rekordhøye i vinter og mange sliter fortsatt med å betale regningene. I januar foreslo Rødt på Stortinget at de som får bostøtte via Husbanken skulle få en ekstraordinær utbetaling for å dekke de høye strømregningene. Forslaget ble nedstemt i januar, men i ettertid har Stortinget vedtatt at alle som mottok bostøtte i februar skal få minst 2950 kroner ekstra utbetalt.

Nå har vi i Rødt fått bekymringsmeldinger rundt om i landet om at ikke alle beboere har fått ekstra støtte. Folk som trodde de fikk hjelp, fikk det nok en gang kun på papiret, med henvisninger til håpløst regelverk og byråkrati. Situasjonen i Sarpsborg kommune er uavklart.

Ved enkelte NAV-kontorer i Norge har man nå trukket den ekstra utbetalingen fra sosialhjelpa. Får man 2950 i ekstra utbetaling for å klare høye strømregninger, blir det da trukket fra 2950 i sosialhjelp, og man sitter igjen med samme beløp som før.

Det er opplagt at en slik praksis er uholdbar. Den ekstra bostøtten til strømregninger var ikke ment som en ekstra inntekt til kommunen.

Rødt er i kontakt med det politiske flertallet i Sarpsborg med en oppfordring til å holde dette utenfor når satsene for sosialhjelp beregnes i kommunen. Dette er et spørsmål lokalpolitikerne kan bestemme, og vi mener dette er viktig for folk som er i en vanskelig økonomisk situasjon.

Rødt fremmer i dag forslag på Stortinget om at det ikke skal gis anledning til at den enkelte kommune kan trekke dette i fra sosialstøtten, men vi føler oss ikke sikre på at det forslaget vil får flertall. Derfor denne oppfordringen til lokalpolitikere i Sarpsborg.

På vegne av Rødt Sarpsborg og omegn,

Jan Petter Bastøe