Høringssvar til skolebehovsplanen fra Rødt Sagene
Her kan du lese hva vi svarte på https://www.oslo.kommune.no/skole-og-utdanning/skoleoversikt-og-skolekrets/skoleutbygging-i-oslo/skolebehovsplanen/horing-skolebehovsplan-2026-2045/
Høringssvar fra Rødt Sagene om skolebehovsplanen for Oslo 2026-2045
Ikke legg ned Oslos skoler - sats på barn og unge!
Oppsummering
Forslaget om å legge ned Nordpolen skole vil bidra til å avvikle et veletablert, godt nærmiljø for barna, gi lengre og farligere skolevei og det vil avvikle eller redusere fritidstilbud for bydelens barn og unge. I tillegg vil det kunne bidra til mer utenforskap, vanskeligere oppvekstvilkår for en stor og sårbar gruppe, større utrygghet, og gjøre forskjellene i bydelen og byen enda større. Forslaget er en oppskrift på større forskjeller, mer utenforskap, større framtidige sosialkostnader og en potensiell endring i befolkningssammensetningen i området. Derfor må forslaget om å legge ned Nordpolen skole skrotes.
Innspill til planen
Å legge ned skoler strider mot kommunens egne mål
Oslo kommune har en rekke gode kommunemål, med sju sektormål tilhørende utdanningssektoren. Forslaget om å legge ned Nordpolen skole går på tvers av hele fire av disse sju målene:
1.2 Alle i barnehage, skole og opplæring får et tilbud som fremmer utvikling, læring og gir et godt grunnlag for videre studier og arbeid,
1.3 Barn og unge møter tilgjengelige og sammenhengende tjenester som forebygger og forhindrer ungt utenforskap,
2.1 Barnehager og skoler bidrar til grønne, levende nærmiljøer og er tilgjengelige for innbyggere og frivillighet, og
4.1 Barn, elever, lærlinger og ansatte har et trygt og inkluderende lærings- og arbeidsmiljø.
Ingen av disse målene vil nås bedre dersom Nordpolen skole legges ned. Tvert i mot vil fullere klasser gi dårligere læringsmiljø og kunne drive fram økt utenforskap. Det levende nærmiljøet vil bli vanskeligere å opprettholde. Det trygge og gode læringsmiljøet ved skolen i dag vil rives opp. Dersom kommunemålene skal kunne nås, trenger vi Nordpolen skole.
Metode
Det beskrives på side 4 i Skolebehovsplanen at «Tiltak som utløser store investeringsbehov, utredes i tråd med Oslo kommunes investeringsinstruks», men dette er seinere påpekt at er svakt behandlet.
I vurderingene for område sentrum nord (i vedlegget Forslag til endringer i skolestrukturen grunnskolen i Oslo), er det kun «Fagmiljø» som anses å ha middels positiv effekt, med begrunnelsen at «De andre barneskolene i området vil få høyere oppfylling og dermed større fagmiljø enn i dag.» I faggrunnlaget står det ingenting om hvor store skolene må være for å ha et stort (nok) fagmiljø. Nordpolen skole er heller ikke definert som liten, og det er ingen grunn til at fagmiljøet der (med dagens 120 ansatte) må bli enda større for å sikre kvaliteten. Vi mener derfor at variabelen vurderes som høyere enn den burde.
Vurderingene tar ikke høyde for kostnader ved trafikksikkerhetstiltak for å trygge skoleveien til elevene som må flytte til andre skoler. De reelle innsparingene vil derfor ikke være så store som anslaget viser. For Nordpolen skole er innsparingsmuligheten satt til 50 millioner kroner. Høringsutkastet viser til at framtidige kostnader ved en eventuell videregående skole i bygget vil måtte påregnes, uten at disse er tallfestet. Det er bra at dette nevnes, men et regnestykke som bare viser innsparinger, ikke kostnader, er ufullstendig og må også behandles slik.
Den økonomiske analysen som er gjort virker på flere måter kortsiktig. Når nye barneskoler må reetableres ved økte barnetall igjen om noen år, koster det mye å starte på nytt noe som ikke eksisterer. Men de langsiktige konsekvensene, både sosialt og økonomisk, av økt frafall, økt utenforskap og flere barn med særskilte behov som kan komme av stappfulle klasser i et miljø de ikke føler tilknytning til, er enda større.
Om Bydel Sagene
Når «Byrådets ambisjon er at Osloskolen skal være best i landet til å løfte elevene og utjevne sosiale forskjeller» (side 6 i skolebehovsplanen) er det ikke en løsning å legge ned en skole i Bydel Sagene. Oppvekstprofilen for Bydel Sagene viser at bydelen har større andel innvandrere, eller barn født av innvandrere, enn andre deler av landet. Særlig tydelig er andelen barn i familier med vedvarende lav inntekt, som er høyere enn både resten av Oslo og landet for øvrig. Bydelen har også et færre som fullfører videregående skole enn resten av Oslo og landet, særlig barn som selv er innvandrere eller er født i Norge med innvandrerforeldre. Totalt sett fullfører 70% i Bydel Sagene vgs, mot 82% i Oslo og 81% i landet totalt.
Men oppvekstprofilen viser også at antallet møtesteder for ungdomsskoleelever er bra. Det er særlig viktig i et område hvor flere bor trangt (48% i bydelen, mot 34% i Oslo og 14% i Norge). Nordpolen skole er ett av disse stedene, og må bevares som en møteplass for bydelens ungdom. Uteområdet ved Nordpolen skole er et trygt samlingssted også utenfor skoletid. Dette er helt essensielt for barn og unge som bor trangt.
Det er forventet en økning i elevtallet mot slutten av perioden. Vi vet at det tar lang tid å bygge nye skoler, eller å opprette nye skoler. Vi kan derfor ikke se at det over denne 20-årsperioden er økonomisk lønnsomt å avvikle skoler nå, for så å måtte gjenopprette disse om noen år igjen.
Barnets beste og rett til et trygt skolemiljø
En vurdering av skolenedleggelse må ta hensyn til prinsippet om barnets beste, slik det er nedfelt i opplæringsloven. Barn har rett til en skolegang i sitt nærmiljø, hvor de kan bygge vennskap, få stabilitet og oppleve tilhørighet. Det er et stort ansvar å rive barna ut av et miljø de trives i. I tillegg må kommunen være bevisst på at mange barnefamilier, spesielt de i kommunale boliger, ofte ikke har samme mulighet til å gjøre sin stemme hørt i slike prosesser. Dette gjør det desto viktigere å ivareta hensynet til de mest sårbare gruppene, det er også disse som vil lide mest under en nedleggelse.
“Overkapasitet” er en mulighet
Bydelen har en stor andel som lever i vedvarende fattigdom, og som bor trangt. For denne gruppen er et trygt og godt nærmiljø særlig viktig. Generelt ser vi at antall barn med spesielle behov er økende. Disse barna har et enda større behov for trygghet, både gjennom et trygt nærmiljø, men også i skolesammenheng vil færre barn i klassene og tilgang på rom hvor en kan trekke seg tilbake bidra til tryggheten. Dersom skolene fylles helt opp, med fulle klasser og alle rom i bruk, blir hverdagen vanskeligere for disse barna.
I dag er Oslo-skolen allerede presset hva gjelder lærere og miljøpersonell. Mange sentrumsskoler mangler også store nok skolegårder. Blir det født færre barn, så er det en gyllen anledning til å beholde ressursene slik de er, og med det bidra til å lette på dagens enorme press.
Til slutt
Det som gjelder våre Torshov-barn som i dag sogner til Nordpolen skole, må gjelde alle andre barn i byen. Vi godtar ikke at skolekretser og foreldregrupper settes opp mot hverandre.I tillegg ser vi med stor bekymring på alle de planlagte byggeprosjektene for nye skoler som nå foreslås stanset. Disse skolene har ikke elever og foreldregrupper som kjemper for seg – men det betyr ikke at behovet for skolene ikke er der.
Behold skolene for å sikre en god oppvekst i et godt nærmiljø for alle Oslos barn!
Styret i Rødt Sagene,
mai 2025