– Regjeringen dumper lønningene i Color Line

Regjeringa besluttet i mars i å endre begrensningene i norsk internasjonalt skipsregister (NIS) for utenriksferjer. Dette innebærer at Color Line, som i dag er registrert i norsk ordinært skipsregister (NOR), kan flytte sine to Kiel-ferjer til NIS. – En oppskrift på mer sosial dumping til sjøs, sier 2. nestleder i Rødt, Silje Kjosbakken.

KAN FLAGGE UT: Color Line. Foto: Jallafilm/CC.

Begge registrene (NIS og NOR) gir skipene rett til å seile med norsk flagg i hekken, med èn viktig forskjell: NOR inneholder et krav om norsk lønns- og arbeidsvilkår for de ansatte om bord, mens

NIS åpner for at sjøfolk kan lønnes etter lokalevilkår; om en rumener ansettes, vil personen kunne lønnes etter rumenske lønns- og arbeidsvilkår.

Rødt advarer mot regjeringens forslag, og håper flertallet på Stortinget stopper dem.

– For Rødt er det uakseptabelt å svekke regler med den ene hensikt å kunne bedrive sosial dumping. Det blir å sette norske lønns- og arbeidsvilkår til side. Forslaget viser oss hvem denne regjeringa jobber for – rederne, sier Silje Kjosbakken.

NESTLEDER I RØDT: Silje Josten Kjosbakken. Foto: Claudia Bjørgum.

Skip i NIS hadde opprinnelig ikke tilgang til norske havner, nettopp for å ivareta norske lønns- og arbeidsvilkår i norske havområder. Rederiforbundet har i mange år forsøkt å få NIS inn til norske havner og norsk sokkel for å kunne dumpe lønns- og arbeidsvilkår til fordel for økt profitt til rederne.

Store overskudd i Color Line

Regjeringens begrunnelse for endring i begrensningene går på at det er vanskelig for Color Line å være konkurransedyktige internasjonalt. Den begrunnelsen kjøper ikke Kjosbakken.

– Dette blir tom argumentasjon når man ser at Color Line går med store overskudd og eierne i Sunde-familien tar ut 400 millioner kroner i utbytte for 2017. Konserndirektøren alene skal ha fått en bonus på 2,3 millioner kroner.

– Color Line nyter allerede godt av gode ordninger gitt av storsamfunnet gjennom NOR-registeret. Unntak fra tax-free bestemmelser, unntak fra lotterilovgivningen og statlige subsidier gjennom nettolønnsordningen – en ordning hvor bedriften får refusert en del av sjøfolkas lønn.

UNDER PRESS: Norsk Sjømannsforbund. Foto: Brage Aronsen.

Rødt frykter at Color Lines overgang til NIS kan bli starten på en negativ spiral for sjøfolks arbeidsvilkår.

– Det vil ikke dette stoppe med Color Lines to ferjer mellom Oslo og Kiel. Åpnes det for NIS-registrering for disse to, viser erfaringer oss at flere vil komme til å kunne følge etter. Ikke bare i Norge, men i hele Norden.

Skattepenger ut av landet

– Ikke nok med at regjeringa med viten og vilje sender 700 sjøfolk på NAV. De ��pner også for at våre skattepenger rett i lomma på rederne som følge av EØS-avtalens bestemmelser om refusjon til arbeidstakere hjemmehørende i Europa. En NIS-registrering av disse ferjene innebærer derfor at staten skal betale penger til rederne for å erstatte sjøfolk med norske lønns- og arbeidsvilkår med sjøfolk ansatt på lokale vilkår. Dette er bakvendt politikk som ikke hører hjemme i 2018, i alle fall ikke i Norge, sier Rødts 2. nestleder.

Hun er spesielt skuffet over Frps oppførsel.

– FrP har lenge uttalt at de støtter sjøfolka og er sjøfolkas parti, men har nå varslet at de vil støtte forslaget om oppmykning av reglene i NIS. Løftene var bare tomme ord.

Det står nå på KrF, som avgjør om regjeringen får flertall eller ikke, men saken er utsatt flere ganger. Komiteen bestemmer seg etter planen torsdag 24. mai.

Les i Dagsavisen: Taper 400 millioner på å la Color Line flagge ut