Rødt Oslos standpunkt til Fornebubanen

Rødt Oslo har jobba grundig med å gå gjennom finansieringsplanen og mulige kostnadskutt for Fornebubanen. Finansieringa er fortsatt høyst usikker, og milliardsprekken vi kjenner til nå er trolig ikke den siste. Regjeringa har sagt nei til å bidra med mer statlige midler, og Viken tar ikke mer enn 43% av de andre utgiftene.

Oslopakke3-avtalen som foreligger, kan Rødt Oslo dermed ikke si ja til.

- Rødt Oslo er ikke prinsipielt mot Fornebubanen, men har alltid prioritert andre prosjekter, som T-bane mot Nedre Romerike (A-hus), nedbygging av Trondheimsveien og Fossumdiagonalen høyere. Sånn som situasjonen er nå er det ikke en krone igjen til andre viktige kollektivprosjekter i Oslo. Det blir ikke penger på mange år til nye Majorstua stasjon, Volvatsvingen og ny sentrumstunnel på T-banen, som kan gi flere avganger på alle linjer, sier leder i Rødt Oslo, Siavash Mobasheri.

-Det er heller ikke penger til lokk over E6 på Furuset i Groruddalen eller miljøtunnel på Manglerud. Det er meningsløst at det nesten alltid er penger til motorvei, men aldri nok penger til kollektivtransport, sier Mobasheri.

Nei til ukjent antall milliarder

- Det er klart at vi nå skulle ønske at bygginga av banen aldri ble satt i gang, eller at man krevde at kollektiv- og samferdselsløsninger var på plass før boliger. Situasjonen vi står i nå er vanskelig, og det har vært delte meninger i vårt parti også. Likevel er det umulig for oss å si ja til et ukjent antall milliarder til Fornebubanen nå. Våre løfter til velgerne var å kjempe for lavere kollektivpriser og bedre kollektivtilbud i Oslo øst, sier gruppeleder for Rødts bystyregruppe, Eivor Evenrud.

-Hadde det vært opp til oss, hadde vi skrota ny E18 og bygd kollektiv. Vi håper staten til slutt også ser at det er det klokeste valget nå, sier Evenrud.

Siavash Mobasheri og Eivor Evenrud

Mer om Rødts standpunkt og spørsmål&svar

Rødt Oslo har hele tida ment at Fornebubanen ikke kan gå på bekostning av andre og enda viktigere prosjekter i Oslo. Vi har samtidig sagt at prosjektet ikke skal føre til økte bompenger eller økte billettpriser. Nå er det nettopp det som skjer. Det kan vi i Rødt ikke gå med på.

Vi har sagt tydelig at andre prosjekter som T-bane mot Nedre Romerike (A-hus) og nedbygging av Trondheimsveien og Fossumdiagonalen burde vært prioritert høyere.

Fornebubanen har allerede gått på en rekke milliardsprekker. Det er stor sannsynlighet for at den vil sprekke flere ganger. Sånn som situasjonen er nå, er det ikke en krone igjen til andre viktige kollektivprosjekter i Oslo. Det blir ikke penger på mange år til nye Majorstua stasjon, Volvatsvingen og ny sentrumstunnel på T-banen, som kan gi flere avganger på alle linjer. Det er heller ikke penger til lokk over E6 på Furuset i Groruddalen eller miljøtunnel på Manglerud.

Vi vet at kapasiteten på eksisterende skinnegående kollektivtransport i Oslo er sprengt, spesielt østover. Passasjergrunnlaget vestover er ikke stort nok, og pandemien har vist at mange på Fornebu bruker hjemmekontor. Det er større behov for forbedring av kollektivtilbudet østover, der folk har mindre mulighet til hjemmekontor.

Å transportere en million mennesker og å løse nærmiljøproblemer med landets største motorveier og å sørge for god byutvikling i hovedstadsområdet, er ikke et lokalt anliggende. Prosjektene er blitt så store og komplekset at staten må ta en mye større andel av regninga. Det er meningsløst at det nesten alltid er penger til motorvei, men aldri nok penger til kollektivtransport.

Fornebubanen ble i sin tid vedtatt på grunnlag av en estimert kostnad – 4,5 milliarder - som lå langt under det som et slikt anlegg erfaringsmessig koster, men advarsler ble ignorert. Dagens omfattende kostnadssprekker er en varslet katastrofe. Resultatet er at alle midler til investering i nye kollektivanlegg i Oslo risikerer å bli bundet opp i Fornebubanen i flere år framover.

Dette skaper naturlig nok sterke reaksjoner blant vanlige folk i Oslo når dette prosjektet suger prosjektet opp nesten alle bompengene som forventes å bli krevd inn gjennom Oslopakke 3 de nærmeste årene. For den neste fireårsperioden har man budsjettert med 15,5 milliarder kroner i bompengeinntekter. Avsetningen til Fornebubanen er i samme tidsperiode 13,2 milliarder kroner.

Til sammen er det nå rimelig å forvente at byggingen av disse to prosjektene vil koste 90 milliarder kroner å realisere. For de neste fire årene er det satt av 2 milliarder kroner til nytt signalanlegg for T-banen og 2 milliarder til drift av kollektivtrafikk i Oslo. Utover det inneholder forliket ingen egne avsetninger til prosjekter i Oslo.

Oslos satsing på kollektivutbygging har lenge nok båret preg av vest får mest, øst får ei trøst. Det er på høy tid å snu på dette. Skal flere reise kollektivt, trenger vi mer T-bane der det er størst behov og lavere billettpriser.


Vi konstaterer at Oslopakke 3 består, uavhengig av Fornebubanen. Det finnes en avtale, og den løper til 2035 - eller til den sies opp. Hvis bystyret sier nei til en revidert avtale nå, så fortsetter den forrige avtalen å gjelde.

Spørsmål og svar om Rødts standpunkt til Fornebubanen

Spørsmål: Rødt har tidligere stemt for Fornebubanen. Hvorfor endrer man standpunkt nå?

Svar: Rødt har stemt for Fornebubanen, men hele veien vært klar på at vi har ønsket andre prosjekter prioritert høyere opp, slik som ny sentrumstunnel, T-bane til Ahus og tverrforbindelse i Groruddalen. Med de siste kostnadssprekkene på Fornebubanen er det ikke lenger mulig å gjøre noen andre samferdselstiltak, samtidig som både bompenger og billettpriser øker. Denne helheten kan ikke Rødt Oslo støtte.

Spørsmål: Hvorfor er Rødt mot Fornebubanen når motorveiprosjektet på E18 går framover?

Svar: Rødt har hele tiden vært mot og stemt mot utbygging av E18 vestkorridoren. Det har dessverre ikke hatt flertall da bystyreflertallet inkludert MDG har stemt for deler av dette prosjektet tidligere. Når et flertall i Oslo bystyre i senere tid har stemt mot, har staten og Viken overkjørt Oslo. Rødt Oslo er fortsatt mot utbygging av E18-vestkorridoren.

Spørsmål: Kan Rødt stemme for Fornebubanen på et senere tidspunkt?

Svar: Rødt er ikke prinsipielt mot Fornebubanen, men kan ikke støtte dagens regnestykke der bompenger og kollektivpriser øker så kraftig, og der utbyggingskostnadene går kraftig utover andre viktige kollektivprosjekter i Oslo. Vårt primære ønske, både i Oslo, Viken og på Stortinget er at staten må betale mer. Hvis staten øker sin andel betydelig, kan vi gjøre ei ny vurdering.

Spørsmål: Hvordan skal folk komme seg til og fra Fornebu?

Svar: Rødt mener at det er viktig å få på plass en god kollektivforbindelse til Fornebu, men mener at man må se på andre løsninger enn t-bane. Løsninger vi mener må undersøkes videre er el-hurtigbåt der folk også kan ta med sykkel om bord, flere kollektivfelt og ekspressbusser, og andre skinnegående løsninger slik som for eksempel trikk.

Spørsmål: Fornebubanen er nødvendig for å få økt antall avganger på t-banelinjene øst i Oslo. Hvorfor er Rødt mot dette?

Svar: Dette stemmer ikke at Fornebubanen i seg selv øker antall t-baneavganger øst i Oslo. Rødt vil prioritere prosjekter som øker kapasiteten på T-banenettet i øst. Det som vil øke antall t-bane-avganger i øst er nytt signalsystem, ny sentrumstunnel og oppgraderinger på Majorstua stasjon. Med siste utkast til Oslopakke 3-avtale er Majorstua stasjon tatt ut, noe som gjør at Majorstua blir en flaskehals som gjør at man ikke får full effekt av det nye signalsystemet.

Spørsmål: Hvorfor stemmer Rødt mot alle nye t-baneprosjekter?

Svar: Rødt er ikke mot alle nye t-baneprosjekter. Vi støtter å forlenge t-bane til Ahus, få på plass en tverrforbindelse i Groruddalen og ny sentrumstunnel. MDG og resten av byrådet gikk sammen med FRP for noen år siden og fjerna muligheten til å bygge Ensjøsvingen. Det er et relativt lite prosjekt som ville gitt noe bedre kapasitet på T-banenettet, for eksempel ved å sette inn avganger østfra som ikke kjører innom sentrum i det hele tatt og gi mer fleksibilitet i hvordan linjer kobles sammen.