Bystyret i Oslo prioriterer vestkanten først
Vi i Rødt slutter helhjerta opp om målet om å redusere privatbilisme og øke andelen kollektiv, sykkel og gange. Oslopakke 3 har de siste åra vært et av verktøya for å få dette til skje. Nå feiler den fullstendig.
(Dette er innlegget leder i Rødt Oslo, Siavash Mobasheri, holdt i bystyredebatten om Fornebubanen og Oslopakke 3 onsdag 22. juni. En lengre versjon av denne teksta blei publisert i Nettavisen)
For det første slår handlingsprogrammet nå så skeivt ut i fordeling av midler til øst og vest at Rødt ikke lenger kan støtte helheten.
For det andre er det en stor selvmotsigelse i OP3 når det gjelder finansiering. Når man lykkes med målet om å få ned privatbilismen, forsvinner også inntektene til å gjennomføre prosjektene.
Mens inntektene går ned, går utgiftene for alle prosjekter opp. Det er planlagt å bruke 2,5 milliarder mer bompenger enn det man regner med at kommer inn i perioden 2023-2026. Det er ikke sammenheng mellom planer og behov, og finansiering i pakken, og da er OP3 ikke lenger et hensiktsmessig verktøy.
Det man har funnet penger til gjør at det er lett å tenke at Oslopakke 3 har blitt Bærums- og vestkantpakke 3, der det som skal bygges er monsterveiprosjektet E18 Vestkorridoren (ca 60 mrd), og Fornebubanen (over 30 mrd), som mest av alt har nytteverdi for folk med så god råd at de kan kjøpe nybygde boliger på Fornebu.
Med pandemien så ser vi fortsatt en tydelig forskjell på passasjergrunnlaget i øst og vest. Nytteverdien av Fornebubanen sank betraktelig med innføringen av hjemmekontor, et gode mange vanlige folk i Oslo øst ikke kan benytte seg av, fordi de arbeider, i butikk, på skoler, som renholdere eller på sykehus og må møte opp på jobb til faste tider.
For å toppe urettferdigheten viser det seg at de som har minst nytte av OP3 er de som betaler mest i bomringen. Nettavisa Minerva har funnet tall på at bilister i Oslo betaler i snitt 45 prosent mer enn bilister i Bærum og mer enn dobbelt så mye som folk i Asker. Bilister i Alna og Bjerke betaler betraktelig mer enn de som bor i Ullern og Vestre Aker.
Forklaringen er enkel: Bomstasjonene står tettere i øst. Mange i Groruddalen kan knapt forflytte seg med bil uten å passere.
Og nå øker bomprisene enda mer. For Rødt er det ikke akseptabelt at folk på Oslo øst tvinges inn i et spleiselag som ikke gagner dem selv. Med god grunn reagerer mange både i Groruddalen og ellers i byen sterkt når Fornebubanen sluker nesten alle penger i mange år fremover.
Flere har hevda at Fornebubanen vil gi flere T-bane-avganger i hele byen. Det stemmer ikke.
Det er nytt signalsystem og ombygging av Majorstua stasjon som gir flere avganger. Det er fullt mulig, og langt billigere å få til, også uten Fornebubanen.
Når Fornebubanen mest sannsynlig blir enda dyrere om et par år, er resultatet klart. Det blir verken ny sentrumstunnel eller ny Majorstua stasjon, som skal gi flere avganger på alle linjer. Det vil ikke være igjen en krone til T-bane-forlengelse til Lørenskog og ei heller ikke tverrforbindelse for t-banen i Groruddalen.
Viktige nærmiljøprosjekter er gravlagt, antagelig for godt. Det finnes ingen plan for miljølokk over E6 på Furuset. Staten er motvillig til å bygge ned Trondheimsveien og vil ikke bruke penger på den såkalte Fossumdiagonalen. E6-tunnel gjennom Mangelrud/Ryen-området, uten å øke motorveikapasiteten, er stadig bare en drøm.
De mange løftene om billigere kollektivpriser snakker ingen lenger om.
Tusenvis av innbyggere må også i fremtiden bo tett på landets mest trafikkerte motorveier.
Absolutt alle partier i Oslo bystyre er i dag skjønt enige om at staten må ta hovedansvaret for å finansiere kollektiv- og samferdselsprosjekter for mer enn en million mennesker i Osloregionen. Men hva gjør partiene i Oslo som er representert på stortinget med dette? Omtrent ingenting.
Her må alle partier i bystyret ta ansvar for å snakke med sine partikamerater på tinget.
Rødt Oslo sitt alternativ er å skrote Oslopakke 3 og starte forhandlinger om en Oslopakke 4. I en slik pakke må staten ta sitt rettmessige ansvar. Demokratiet må tilbake, og bystyret og fylkestinget må ha mer å si enn de 6 utvalgte personene som i dag forhandler om Oslopakke 3. Oslopakke 4 må være en kollektiv- og nærmiljøpakke, der alle nye motorveier tas ut. Og både byrder og nye prosjekter fordeles rettferdig.
Sist valg mista Arbeiderpartiet et lass av stemmer i Groruddalen og Oslo Sør. Hvis de fortsetter å tviholde på urettferdige avtaler og sender østkantens penger til Norges rikeste kommune tror vi nedgangen fortsetter.
Vi i Rødt har plass til flere som ønsker en kraftfull miljøpolitikk og er lei urettferdige og utdaterte bompengeløsninger.