Minibusser i Lillehammer?
Leserinnlegg på www.gd.no tirsdag 11. mai og i avisa GD fredag 14. mai: Minibussruter med hyppige avganger i den «indre delen» av Lillehammer kunne være en idé Jeg har noen ganger besøkt en italiensk småby som har noen likheter med Lillehammer. Litt færre innbyggere enn vi har, men den har som Lillehammer mange bratte bakker og trange gater. De har et par vanlige personheiser som kan ta deg opp og ned to av de bratteste bakkene. Nederst i bakkene er det parkeringsplasser. Byens beste restaurant har også heis til en stor parkeringsplass.
En skråstilt heis opp en tredje bakke ble påbegynt for vel ti år siden. Der står det nå et stort skilt med bilde av daværende ordfører og tegninger av det planlagte anlegget, men bygging av heisen har stoppa opp.
Viktigere enn heisene er at de har to gratis minibusser som hver halvtime kjører opp og ned bakkene og forbinder den eldste og trangeste delen av sentrum med noen litt mer moderne boligstrøk. De to bussene har forskjellige ruter og møtes to ganger i timen på en holdeplass. Bussen svinger også innom et mindre kjøpesenter i utkanten av byen.
Et par-tre minibussruter med hyppige avganger i den «indre delen» av Lillehammer sentrum kunne være en idé. Som et tillegg til de større bybussene som går lenger ut fra sentrum og de to servicerutene vi har. Det er også enkelte boligstrøk et stykke fra sentrum som burde være bedre dekket. Suttestadjordet og Lågenvegen er et par eksempler jeg har hørt folk har nevnt. Det kan vel være flere. Akkurat hvor et par slike minibussruter burde gå må utredes nærmere. De forholdsvis mange høydemeterne i vår småby gjør et par kilometers gange utfordrende for dem som er dårlig til beins, har dårlig helse eller går med barnevogn.
Noen ganger her jeg for øvrig lurt på hvor ofte de som utreder og planlegger kollektivtrafikk sjøl bruker buss eller hvor mange av dem som ikke har egen bil. Og hvor god dialog har de med bussjåførene?
Helge G. Galtrud, Lillehammer