Hvem skal ta praten med fuglene?
Leserinnlegg på www.gd.no torsdag 28. april og i avisa GD lørdag 30. april: Hvem skal ta praten med fuglene som må flytte seg fra Lågendeltaet i Lillehammer til Rykhustjønna i Sør-Fron? Jeg har mine tvil om dette flytteprosjektet lar seg gjøre. Et «økologisk erstatningsområde» skal kompensere for verneområdet som blir ødelagt. Fint for Sør-Fron og naturmiljøet der. Ødeleggende for fuglelivet i Lågendeltaet.
Noen mener ny vei med tunnel og bru er det minst skadelige alternativet. Jeg tror de som havner på dette standpunktet ser ensidig på en 4-felts motorvei med fartsgrense på 110 km/t, uten andre alternativer. De ønsker ikke å diskutere eller stille spørsmål ved selve utbyggingen.
Det er ikke i hovedsak brua i seg sjøl som vil skape problemer, men ferdselen på den. Dette gjelder også den «gamle» brua, der traseen passerer sandbankene i nærheten av landingsplassene for trekkfuglene. Her har både tungtransport og alminnelig ferdsel økt. Da vil det minste inngrepet være at den gamle vegen forbi Lillehammer rustes opp med støyskjerming, oppsamling av mikroplast og andre tiltak på brua, for både fuglelivet og beboerne i området, at fartsgrensa holdes på et lavere nivå, at enkelte strekninger bygges om til 3-felts vei, og at tungtransport overføres til jernbane.
«Avbøtende» og «kompenserende» tiltak er metoder som det varsles at styresmaktene kan komme til å bruke oftere i tida framover, for å få til utbygging i ulike sammenhenger. Det må foretas vurderinger i forkant av slike planer, der det tenkes alternativer til ny utbygging!
Hanna Røberg, kommunestyrerepr., Rødt Lillehammer