Byen og naturen kan vinne sammen

Leserinnlegg på www.gd.no onsdag 5. mai og i avisa GD mandag 10. mai: Fredrik Frisenberg tordner mot Lillehammers politikere. Han sier at kommunestyret ikke tenker på byens beste når de går inn for å bygge en ny motorveg delvis i tunnel og delvis på ny bru langt utenom byen gjennom Lågendeltaets verneområde. Det er vi enige med ham i. Aps Merethe Kjellberg og Knut Arne Vassdokke kommenterer dette med å vise til den formelle saksgangen. De sier ikke om de er for eller mot å bygge motorveg gjennom verneområdet, - hvor det nå ikke en gang er lov å padle i hekketida.

Det Ap heller ikke sier er at det er opp til Lillehammer kommune å godkjenne eller forkaste en plan som Nye Veier foreslår. Å bygge en ny veg utenom byen vil uten tvil føre til reduksjon i handel i vår kommune.

Å bygge en ny veg gjennom verneområdet bryter også med alle fagre løfter om viktigheten av vern og viktigheten av natur. Om Aps sentrale personer ikke pålegger sine representanter å stemme mot byens beste, vil flere stemme mot den nye traséen. Men partipisken pleier dessverre å fungere i Ap.

Her bør altså verneinteressene og handelsstanden forene krefter. I Lillehammer kommunestyre i september var det 16 stemmer mot å bygge vegen. Det trengs 24 for å få flertall.

Om handelsstanden får med seg Høyre så har vi flertall for å utvikle både handelen og Lågendeltaet framover, samt å sikre en fortsatt god ferdselsåre gjennom kommunen. De partiene som hittil har sagt at de vil støtte å utvikle den nåværende vegen er Sp, SV, MdG og vi i Rødt.

Det er jo faktisk kommunestyret som avgjør hva Lillehammer kommune skal gå inn for.

Øyvin Aamodt, leder, Rødt Lillehammer