Rødt Grünerløkkas miljø- og byutviklingspolitikk

Utdrag fra Rødt Grünerløkkas valgprogram vedrørende miljø, byutvikling og trafikk.

Olaf Ryes plass. Foto: Helge Høifødt // Wikimedia commons.

Miljø og byutvikling

Miljø, byutvikling og trafikk henger tett sammen i bydelspolitikken. Vi har derfor valgt å behandle alle disse tre temaene i dette kapittelet.

Miljø

Menneskeskapt global oppvarming er en eksistensiell trussel og en av de mest akutte farene vi står overfor i verden i dag. Det kapitalistiske systemet med dets behov for evig vekst er uforenlig med god miljøpolitikk. Det haster å gjennomføre en massiv omstilling for å unngå katastrofale konsekvenser. Vi vil gjøre det vi kan på bydelsnivå for å nå klimamålene, sikre ren luftkvalitet og et godt lokalmiljø. Rødt ønsker en effektiv, sosial og rettferdig miljøpolitikk som er demokratisk forankra i lokalbefolkningen i bydelen.

  • Rødt Grünerløkka jobber for økt lokal karbonfangst. Etablering av grønne tak, grønne lunger og bruk av materialer som naturlig tar til seg karbon (jord, planter) er tiltak som kan redusere klimaavtrykket effektiv. Slike tiltak er avgjørende for å nå FNs klimamål og målene i Parisavtalen.
  • Det må innføres krav om at nybygg skal være grønne og energieffektive. Nybygg skal oppføres klimanøytralt. Rødt støtter tiltak for å etterisolere gamle bygg.
  • På nye kunstgressbaner skal det ikke brukes grummigranulat eller andre miljøskadelige materialer.
  • Rødt vil at alle kommunale kantiner skal ha tilbud om næringsrik vegetarmat hver dag.
  • Rødt støtter etablering av gjenbruksbutikker.
  • Det burde etableres matsentraler i bydelen hvor kaféer og restauranter kan levere gammel mat istedenfor å kaste det.
  • Rødt ønsker å legge til rette for støtteordninger for bikuber på tak.
  • Rødt mener at hensynet til miljø må styre byutviklingen. Akerselva miljøpark må få sterkere vern. Det må innføres byggegrense på 20 meter på hver side av elva og eksisterende bebyggelse skal fjernes når det er praktisk mulig. Rødt krever at det utarbeides en langsiktig og helhetlig plan for forvaltning og oppgradering av Akerselva miljøpark.
  • Rødt støtter tiltak for å bevare fiskestammene i Akerselva og tilpasning for gyting og vandring
  • Det må etableres blomsterenger med insektsvennlige planter spredt rundt i bydelen, slik at insektene i byen vår overlever. Forskere anslår at alle insekter vil være døde innen 100 år med mindre vi gjør drastiske grep. Ved å legge til rette for insekter kan vi være med på å stanse denne utviklinga.
  • For å sikre gode miljøtiltak lokalt må miljøhensyn alltid tas med i byplanleggingen. Se neste underkapittel om byutvikling for å lese mer om hvordan Rødt vil sikre miljøvennlig byutvikling på Grünerløkka.

Byutvikling

Rødt jobber for en rettferdig og miljøvennlig byutvikling som ikke går på bekostning av beboerne. I dag styrer kapitalkreftene hvilke tilbud som finnes i bydelen, og lokale institusjoner nedlegges. Rødt ønsker at beboerne skal bestemme utviklingen av bydelen, ikke utbyggerne. En grønn og rettferdig byutvikling behøves for å sikre lokaldemokratiet og god folkehelse.

  • Parker som brukes av flere enn bare bydelens innbyggere og som ligger i gåavstand fra sentrum må likestilles med parkene i sentrum. Kommunen må sette av like mye penger til å forvalte disse parkene som sentrumsparkene. Vedlikeholdet av Oslos parker og grøntområder skal gjøres av kommunalt ansatte.
  • Rødt går imot privatisering av parkarealer. Utleie til kommersielle aktører må reduseres, og ikke tillates på tvers av befolkningas ønsker eller dersom det vil skade parken. Rydding av parkene må styrkes, særlig etter arrangementer og godværsdager.
  • De grønne arealene må bevares i planene for Tøyenparken.
  • Rødt ønsker å utvikle parkanlegget på Bülow Hansens plass ved Carl Berner og mellom toglinjene ved Båhusveien.
  • Det skal opprettes nye grønne lunger og gågater i bydelen. Den grønne sonen langs Akerselva må videreutvikles og ikke gjenbygges, slik at Grünerløkka- og Oslo-beboere får glede av disse områdene også i fremtiden.
  • Det må settes opp flere offentlige toaletter, spesielt langs Akerselva og nær Grünerløkkas parker.
  • Det må lages gangsti på sentrumsiden av Akerselva, mellom Nybrua og ankerbrua. Dette vil gjøre området tilgjengelig og mer attraktivt for begge sider av Akerselva.
  • Rødt vil åpne opp vestsiden av nederste del av Akerselva, og legge til rette for flere båtplasser til utleie for enkle robåter og snekker.
  • Rødt mener kommunen bør sørge for utlån av kajakker og båter, og flere bademuligheter i Akerselva.
  • Rødt mener det er behov for flere parseller og kolonihager i Oslo. For eksempel bør det opprettes parsellhager etter modell fra Bjørvika og Ola Narr mellom toglinjene ved Båhusveien. I tillegg bør kommunale parker ha et lite antall kolonikasser til offentlig bruk.
  • Rødt ønsker å tillate graffiti flere steder i bydelen, inspirert av blant annet Tøyen og helveggene der.
  • Rathkes gate og Schæffers gate må rehabiliteres i området rundt Rathkes plass for å gjøre området mer attraktivt.
  • Rødt er positive til at det offentlige kan leie ut lokaler for arbeiderstyrte bedrifter og lokalt eide samvirkeforetak

Trafikk

Biltrafikken i bydelen fører med seg forurensing, støy og problemer med framkommeligheten for gående og andre transportmidler. Trafikken bidrar også til personskader og dødsfall. Veldig mange kjører via bydelen når de skal gjennom Oslo med bilen, mens de fleste reisene lokalt i bydelen er bilfrie. Dersom bilgater legges ned forbedres luftkvaliteten for våre innbyggere, og noen av de bilfrie områdene kan brukes til å etablere nye grønne områder.

  • Ved transportutbygging skal kollektivtrafikk, gågater og sykkelveier prioriteres.
  • Rødt er for å redusere biltrafikken i bydelen kraftig. Vi vil gjøre Markveien bilfri fra Grüners gate til Søndre gate. Grüners gate kan være aktuell som bilfri gate. Flere tverrgater – som Søndre gate – bør også vurderes som gågate.
  • Rødt er for hyppigere trikk i Trondheimsveien.
  • Kapasiteten på t-bane, trikk og buss må styrkes, og gode overgangsmuligheter må sikres.
  • Rødt støtter et nytt busstopp for 30-bussen ved Sofienbergparken.
  • Rødt vil ha ei ringbussrute som knytter sammen det sentrale Grünerløkka med andre områder i bydelen.
  • Rødt krever venteskur på alle buss- og trikkestopp.
  • Rødt vil sikre trygge sykkelfelt og sykkelveier, også der det går på bekostning av parkeringsplasser. Rødt har en detaljert plan for sykkeltiltak i bydelen.
  • Rødt går inn for å gjøre kollektivtrafikken i byen gratis for passasjerene.
  • Rødt går inn for at tilrettelagt transport skal ha samme priser som annen kollektivtransport.
  • Rødt vil sikre at beboerparkeringen i bydelen består.
  • Rødt vil jobbe for å øke trafikksikkerheten rundt skoler og barnehager i bydelen. Det må opprettes hjertesoner, der biltrafikken og gateparkering begrenses og barna har prioritet.
  • Uoversiktlige gate- og veikryss som f.eks. Sinsenterrassen/Båhusveien/Olaf Schous vei, Frydenbergveien/Hasleveien og Hasleveien/Haslevollen/Grenseveien, må gjøres tryggere ved å snevre inn veibanen.
  • Trondheimsveien mellom Mailundveien og Sinsenterrassen bør bygges om fra vei til gate, og et gangfelt må etableres sør for Sinsenterrassen trikkestopp, slik at dette igjen blir tilgjengelig for beboerne i området.

Resten av vårt program kan du lese her.

(Foto: Helge Høifødt // Wikimedia commons [CC])