Skal vi la Wizz Air få presse den siste lufta ut av fagforeningene?
Denne uka kom nyheten om at flyselskapet Wizz Air fra Øst-Europa skal begynne å fly i Norge. Mange jubler nok for billigere flypriser, men hvem er det som egentlig betaler prisen når billettene blir billigere enn å kjøre buss?
WIZZ AIR: Har fagforeningsknusing som forretningsmodell. Foto: Pixabay.
Gjennom EØS-avtalen og den frie etableringsretten Norge er bundet av vil Norge få vanskeligheter med å nekte Wizz Air, som kun har fagforeningsknusing som forretningsmodell, adgang til Norge. Tidligere har dette selskapet kun operert til/fra utlandet, nå starter de flere innenriksruter. Og det i en tid hvor SAS og Norwegian allerede sliter grunnet pandemien. Wizz Air derimot har brukt pandemien som skalkeskjul for å kvitte seg med brysomme tillitsvalgte, og nå sikter de på å bli størst i Norge.
Wizz Air kommer med et frynsete rykte. De siste årene har selskapet vært involvert i en rekke saker vedrørende fagorganisering. Selskapet ser ut til å praktisere en nulltoleranse for fagforeninger og får til og med Ryanair til å fremstå som best i klassen. For 6 år siden sparket Wizz Air en fagforeningsleder på falske premisser kun en måned etter at fagforeningen i selskapet ble dannet. Wizz Air mente at resten av fagforeningsledelsen måtte suspenderes. «Deres involvering i en fagforening gjør de til en trussel mot sikkerheten i lufta» hevdet selskapet den gang.
Wizz Air har rukket å bli godt kjent blant fagbevegelsen i Europa, særlig sjefen deres som åpenbart ikke er redd for å skjule han ikke liker fagforeninger: «been keeping out unions everywhere. Unions are killing the business. If the unions try to catch us and to kill us, we simply close the base and move on. That’s the beauty of being an airline with the diversity and flexibility we have in our network: We can simply move our aircraft to another place.»
FAGLIG LEDER I RØDT: Markus Hansen. Foto: Ihne Pedersen.
På sine nettsider skriver de: «For oss er det menneskene som skaper selskapet. Teamet vårt – både om bord og på bakken – har en felles lidenskap: lidenskapen for luftfart. WIZZ-teamet har tro på høye etiske standarder drevet av en glimrende lagspillerånd». Dette innebærer åpenbart ikke grunnleggende menneskerettigheter som å organisere seg, og rett til ordnede arbeidsforhold.
Selskaper som bevisst motarbeider fagorganisering bør nektes å fly. Fram til selskapet aksepterer fagforeninger bør heller ingen fly med dem.