Rødt-bloggen

På tide å samle jernbanen

Hvorfor skal flypassasjerer få reise med business class på toget, mens togpendlere må stå som sild i tønne?

Foto: Brage Aronsen.

Fredag varslet regjeringen at Vy (les: NSB) skal få overta hele togtilbudet på Østlandet.

Det betyr at Flytoget blir lagt ned i løpet av fem år.

Dette er svært gode takter fra Arbeiderpartiet og Sp.

Det er meningsløst at to helstatlige selskaper skal konkurrere mot hverandre på samme togstrekning.

Mange liker Flytoget. Det gjør i grunnen jeg også.

Men det gir ingen mening at flypassasjerer skal behandles bedre enn vanlige togpendlere. Mens vanlige togpassasjerer står som sild i tønne på Vytoget, kjører Flytoget i dag halvfulle tog mellom Drammen og Gardermoen.

De legger beslag på verdifull kapasitet både hva gjelder togmateriell og skinner. På deler av strekningen har de også en slags forkjørsrett, noe som vil si at de får kjøre før de vanlige togene.

STORTINGSREPRESENTANT: Mímir Kristjánsson. Foto: Ihne Pedersen.

Da Flytoget kom gikk det kjempefort. I dag er forskjellen i tid mellom Vy og Flytoget på fire minutter fra Oslo S til Gardermoen. Det gir ikke noen mening å opprettholde et slags eget luksustog for flypassasjerer som vil spare fire minutter.

Klarer man ikke rekke flyet med den tidsforskjellen må man nesten takke seg selv.

Samkjøring av togtilbudet rundt Oslo vil gi mye bedre utnyttelse av kapasiteten.

Så håper jeg vi snart også kan få samkjørt resten av togtilbudet i landet, slik at vi ikke lenger må betjenes av et 20-talls selskaper for å komme oss fra øst til vest her til lands.

Publisert i Nettavisen mandag 6. mars 2023