Fest i konferanseutsatt sektor
Tilkarringskompetanse blir stadig viktigere for norsk næringsliv.
Foto: NHO
På NHOs Solamøte kom over halvparten av deltakerne fra konferanseutsatt sektor.
Januar er måneden for de store næringslivskonferansene.
NHOs årskonferanse, Sandefjordkonferansen for oljenæringen og lokale NHO-samlinger.
Mandag i forrige uke var turen kommer til Solamøtet, der NHO Rogaland hvert år samler hele den lokale eliten, pluss en rekke nasjonale størrelser.
I år var konferansen blant annet åsted for den første statsministerduellen mellom Støre og Listhaug.
STORTINGSREPRESENTANT: Mímir Kristjánsson. Foto: Ihne Pedersen.
Gratis lunsj
Hensikten med slike konferanser utover å spise gratis lunsj, er å bygge en møteplass for næringsliv, politikere, presse og organisasjonsliv – på bedriftenes premisser.
Det er bare et problem med opplegget, og det er at privat næringsliv spiller en stadig mindre rolle på Solamøtet.
Av 32 mennesker som var på scenen, kom bare ni fra bedrifter.
Det tallet inkluderer sosiale medier-profilen Helsesista og en elev fra videregående skole som leder en ungdomsbedrift.
15 av de som snakket var politikere, meg selv inkludert.
Det er altså ikke først og fremst konkurranseutsatt sektor som kommer til orde hos NHO. I stedet er det konferanseutsatt sektor som dominerer.
En opptelling av deltakerne viser samme bilde.
Av de 256 som møtte på Solamøtet som jeg har sjekket bakgrunnen til, kom 112 fra privat næringsliv. Det er litt over 40 prosent.
Ytterligere 11 kom fra offentlig næringsliv, som Avinor eller Lyse.
Men selv om man regner med disse, kommer man ikke opp i halvparten av deltakerne. Mer enn halvparten av de som kommer på Solamøtet kommer nemlig fra offentlig forvaltning, fra politikken, fra organisasjonslivet eller fra pressen.
Preger NHO
Bildet fra Sola er ikke enestående.
Ser man på de som leder NHO og NHOs bransjeforeninger, finner man mye av det samme.
Blant næringslivets 20 fremste representanter i Norge har bare fem sin hovedbakgrunn som bedriftsledere.
Langt de fleste av dem er tidligere politikere, som etter endt tjeneste på Stortinget eller i regjeringen har valgt å selge sin kompetanse og sitt nettverk til næringslivet.
NHO er med andre ord i ferd med å bli overtatt av samme typen mennesker som allerede dominerer i politikken.
Det er åpenbart en svakhet, for vi som sitter på Stortinget har behov for innspill fra de som har skoene på ute i norske bedrifter – enten de står på fabrikkgulvet eller leder en liten bedrift.
Mens en bedriftsleder i en småbedrift i Rogaland kanskje er mest opptatt av strømprisene, er NHO stadig mer opptatt av store, høyreideologiske prosjekter som kutt i sykelønna.
Men dominansen til konferanseutsatt sektor er også et symptom på et større problem.
Det tyder nemlig på at tilkarringskompetanse er blitt viktigere i næringslivet.
De siste årene har staten vært naiv i møte med næringslivet. Under pandemien ble det delt ut enorme støttepakker til bedriftene nesten uten motkrav.
Dyr oljeskattepakke
Vi fikk dessuten en unødvendig god og enormt dyr oljeskattepakke til landets mest lønnsomme næring.
De siste årene har grønne subsidier kommet stadig mer på moten, med voldsomme bidrag til for eksempel havvindutbygginger.
Og på toppen kan vi legge de private velferdsbedriftene som lever ene og alene av offentlige skattekroner.
Alt dette har vent deler av næringslivet til at det mest lønnsomme man kan gjøre er å få et sugerør ned i statskassa.
Da er det helt naturlig at de som dominerer i næringslivet, er de som er flinke til å mingle på konferanser og lage fine powerpoint-presentasjoner.
Spørsmålet vi som politikere må stille oss, er hva som er vitsen med å komme på Solamøtet eller NHOs årskonferanse, hvis de eneste vi treffer der er representanter for konferanseutsatt sektor.
Publisert i Nettavisen 27. januar 2025