Aksjonsuke for profittfri velferd 21. - 27. august

Rødt vil sette en stopper for at skattepenger som er satt av til velferd skaper milliardformuer hos noen få private eiere – velferdsprofitørene.

Foto: Ihne Pedersen

Velferd er ikke butikk

Barn i barnehagen, tenåringer i barnevernet og en bestemor i eldreomsorgen er alle sammen sårbare brukere av viktige velferdstjenester.

De er ikke en kunde i en butikk. De er ikke i posisjon til å ivareta sine egne interesser og stille krav til kvalitet på linje med når du kjøper en vare. De er utlevert til andres makt, andres prioriteringer og beslutninger på en helt annen måte.Da blir spørsmålet: Bør det kommersielle profittmotivet få påvirke barnehager, barnevern og andre velferdstjenester?

Vårt svar er nei. Derfor vil vi ha profittfri velferd. Ved dette valget kan vi sette en stopper for profitt i velferden i din kommune.

>> Les mer om profittfri velferd

Rødt ga i juni 2023 ut en fersk rapport om Rødts plan for en styrket og profittfri velferd. Lese hele rapporten her:

Statusrapport for velferdsprofitt-Norge 2023

Rødts plan for en styrket og profittfri velferd, i kommune etter kommune

Forslag til aktivteter i Aksjonsuka:

Stand

Pa stand møter vi mange velgere som er opptatt av velferden i kommunen. Det blir sendt ut en egen løpeseddel til aksjonsuka. Den er perfekt å dele ut. Er du usikker på hvordan det er å stå på stand. Sjekk ut denne videoen:

5 tips for å stå på stand for Rødt

Morgenutdeling

Morgenutdelinger er en av de mest effektive måtene å få delt ut valgkampmateriale til folk i farta. Her gjelder det å lokalisere knutepunkter for kollektivtransport eller andre strategiske områder hvor mange folk beveger seg. I mange fylker er spørsmålet om buss i egenregi høyt på dagsorden. Utdeling på Bussholdeplasser gjør oss synlige for mange reisende. Sørg for å gjøre det tydelig hvem dere er ved å bruke Rødt-vester.

Postkasseaksjon

Løpeseddelen om profittfri velferd passer også godt til å dele ut i postkasser. Fordel områdene dere skal dele ut i mellom medlemmene i laget så det ikke er de samme postkassene som får materiell av flere.

Arbeidsplassbesøk

Besøke arbeidsplasser er en knall valgkampaktivitet. Besøk gjerne en arbeidsplass som står i fare for å bli privatisert eller konkurranseutsatt. Husk å ta kontakt med klubb/tillitsvalgte og spør om det passer at dere kommer på besøk.

Banneraksjon:

Heng opp et banner over en bru der mange kjører forbi. Budskapet blir synlig for mange som kjører forbi. Husk at budskapet bør være enkelt å forstå og bruk gjerne konkrete lokale saker om velferd og profitt.

Plakataksjon

Rødt betaler i svært liten grad for reklame i det offentlige rom. Vi får tross alt ikke millionstøtte av milliardærer, slik som Venstre, Krf, Høyre og Frp. Men vi har aktivister som gjør jobben. Trykk opp plakater og heng dem opp på lovlige tavler for eksempel på lokalbutikken.

Aktivitetsdag for profittfri velferd

Dette er et konsept som funker best lørdag, søndag og eventuelle andre fridager, da målet er å trekke til seg folk som allerede er ute. I tillegg må det også mobiliseres blant medlemmer og andre interesserte i god tid for at det skal komme mest mulig folk. Det er også viktig å velge et torg eller en park.

Ta med såpeboble- eller popkornmaskin, ansiktsmaling, hoppeslott, ballspill, skattejakt, rebusløp, lykkehjul eller andre aktiviteter for barn.

Kombiner dette med politiske apeller og samtaler med Rødts lokale toppkandidater. Klikk her for guide til å arrangere aktivitetsdag.

Ønsker du å være med på Rødts nasjonale aksjonsuke for profittfri velferd? Ta kontakt med ditt nærmeste lokallag. Kontaktinfo finner du på rødt.no/partiet