Uttalelser fra Rødts landsstyremøte lørdag 11. februar 2023
Her finner du vedtatte uttalelser fra Rødts landsstyremøte 11. februar 2023.
Nei til Motorvei gjennom Lågendeltaet Naturreservat
Den 10. februar uttalte klima- og miljøvernminister Espen Barth-Eide, sammen med finansministeren og samferdselsministeren, at regjeringen vil endre verneforskriften til Lågendeltaet naturreservat for å bygge ny firefelts motorvei gjennom våtmarksområdet. Han sier at dette blir «bra for folk og fugl» og at han vil velge alternativet der «naturen kommer best ut».
Hvis regjeringen faktisk endrer verneforskriften for et naturreservat som har lovens strengeste vern, viser det en fullstendig mangel på respekt for naturkrisa og den nye internasjonale naturavtalen. Espen Barth-Eide stod i bresjen for en streng og forpliktende naturavtale, som Norge signerte 19.12.2022. Avtalen skal sikre at 30 % av land- og havområder med rikt artsmangfold vernes innen 2030. Det er ikke best «for folk» på kort sikt, og særlig ikke for fremtidige generasjoner, å kunne endre vern av naturreservat for å bygge nye motorveier.
Lågendeltaet naturreservat er våtmark som er en av de mest truede naturtypene i Norge, og sterkt truet internasjonalt. Noen politikere hevder at Lågendeltaet er mindre verdt fordi det er utsatt for menneskelig påvirkning. Dette viser uhyggelig lav kunnskap om naturforvaltning. Lågendeltaet fikk status som naturreservat i 1990 fordi området hadde svært høye naturverdier, og det samme har det i dag.
Å hevde at «naturen kommer best ut» fordi mange trekkfugler oppholder seg i et område nær eksisterende E6, er en svært utdatert måte å forstå våtmark på. Naturtypen skaper forhold for et stort og variert artsmangfold med plante- og dyreliv som er avhengige av hverandre. Nedbygging og fragmentering er hovedårsaken til tap av naturmangfold. Endrer regjeringen verneforskriften med et nytt inngrep i naturreservatet, trues økosystemet som helhet. Hele verneområdet er viktig for fugl og fisk, og den planlagte firefeltsbrua ved Hovemoen rammer mange arter, deriblant den kritisk trua vipa. Det er dessuten ingen planer om å rive brua som E6 går på i dag, og når beregninger viser at over halvparten av trafikken vil gå her også med ny vei utenom Lillehammer by, er det lite som tyder på at naturen kommer godt ut av prosjektet.
Det er også ekstremt gammelmodig og distriktsfientlig å fortsette å bygge firefelts motorveger der det heller ikke er trafikkgrunnlag for det. Å bygge veier for framtidig økt trafikkmengde i en verden hvor natur må vernes og transport i stadig større grad må over på bane, mener Rødt strider mot FNs nylig vedtatte naturavtale, og all ansvarlig planlegging for framtida hvor bærekraftighet må få første prioritet.
Rødt mener våre veibyggingsressurser nå heller må gå til trafikksikkerhetstiltak og støydemping på dagens E6, samt å utbedre og rassikre fylkesveinettet. Rødt vil være med videre i kampen for naturen i Lågendeltaet.