Høringsnotat om nytt reglement for drosjebransjen
Det foreslås null regulering av antall løyver i storbyene, ingen tilknytningsplikt til sentral og fjerning av krav til uniformering av bilene.
Bransjerådleder for taxi i Norsk Transportarbeiderforbund (og Rødt-politiker) Roald Arentz sier dette er et forsøk på å grave hull under den sosial dumpinga vi allerede ser i bransjen. Dette vil åpne for sjåfører på veien uten ansettelsesforhold, uten sosiale rettigheter som sykepenger, feriepenger og pensjonsordning, og fullstendig uten jobbtrygghet. Slik ønsker regjeringa sine gode venner piratene velkommen til norsk transportnæring.
Dette selges inn med den gode gamle liberalist-credoet "markedet skal regulere seg selv". Men i en bransje der sjåførene er provisjonsbetalte og har copyrighten på begrepet "ingen lønn mellom opprag" vil dette bare føre til et kappløp mot bunnen, der de som aksepterer arbeidsvillkår som ligner mest på slaveri har størst forutsetninger for å overleve.