Uttalelse: Boikott Eurovision Song Contest 2019 i Israel!

Bilde: andlun1: Gaza children Gazaian children on different locations in and around Gaza city during the cease fire after the 2008–2009 Gaza conflict. (flickr)

I juni 2018 oppfordret palestinske kulturinstitusjoner og kringkastingsjournalister medlemmene av Den europeiske kringkastingsunionen (EBU) til å boikotte Eurovision 2019 hvis Israel skal være vertskap. De fikk støtte fra 141 ledende artister i og utenfor Europa, publisert i et åpent brev i The Guardian i september 2018.

Konkurransen skal vise «Israels vakre ansikt» for å hvitvaske og ta oppmerksomheten bort fra landets krigsforbrytelser og statsterrorisme mot palestinerne.

Eurovision skal være en sangkonkurranse preget av glede og vennskap mellom folkene.

Når dette i år skal skje i Israel, er det en provokasjon mot det Eurovision står for. Gaza og Vestbredden har vært okkupert siden 1967. Hvert år vedtar FN at Israel skal oppgi okkupasjonen. Hvert år svarer Israel med nye provokasjoner mot det palestinske folket. Den lille resten av palestinsk jord som palestinere fortsatt kan leve på, trues av sionistisk kolonisering, veisystemer bare for jøder og militære anlegg. Israel har erklært Jerusalem som landets hovedstad, tross protester fra FN og et stort flertallet av verdens stater. For tiden foregår en systematisk fordrivelse av palestinere fra Jerusalem.

På samme tid som sangkonkurransen foregår kjemper over 2 millioner palestinere for å overleve i Gaza, verdens største «åpne fengsel». Siden 2006 har Israel gjennomført 4 brutale overfall på folket i Gaza med tusener av drepte.

I november kom et globalt opprop, som alle kan signere: «Vi, innbyggere i og utenfor Europa, oppfordrer medlemmer av Den europeiske kringkastingsunionen – våre offentlige kringkastinger– om å trekke seg fra Eurovision Song Contest i 2019 med Israel som vertskap, slik at de ikke blir medskyldige i Israels pågående brudd på palestinernes menneskerettigheter.»

Årsmøtet i Rødt Trondheim gir sin fulle støtte til kravet om at Eurovision 2019 må flyttes fra Israel. Dersom finalen blir avholdt i Israel, oppfordrer vi norske artister til å trekke seg fra finalen. Vi ber også våre medlemmer om å signere det globale innbyggeroppropet og artister og musikere i Trøndelag til å signere det spesielle oppropet for artister.