OBS!
Denne saken er flere år gammel. Innholdet kan være utdatert.
Stopp Postens sløsing
– Samferdselsministeren bør som generalforsamling for Posten Norge snarest instruere selskapet om stoppe den ekstreme sløsingen den nye merkevareprofilen representerer, sier Rødt-leder Torstein Dahle.
Posten skal bruke 300 millioner kroner på å skifte logo og innføre forskjellige merkevarer i bedrifts- og privatmarkedet.
– Det er uforståelig at samferdselsministerern kan gå inn for å legge ned flere hundre postkontor samtidig som hun sitter stille og ser på at Posten svir av enorme beløp på unødvendige og sløsende merkevareprosjekter. Kan samferdselsministeren se folk i utkant-Norge i øynene når pengene som spares inn ved nedleggingen av postkontorene går til å subsidiere Oslos reklamebransje?, spør Dahle.
– Det er helt tydelig at Posten er helt ute av kontroll når det er mulig å bruke 300 millioner på å gjøre om selskapsnavnet og forandre en logo som har eksistert siden 1600-tallet. Nå må samferdselsministeren forklare seg om hvorfor hun har tillatt dette, sier Dahle og viser til Postens vedtekter som sier at alle prinsipielle saker skal forelegges samferdselsministeren.
Rødt mener Posten bør tilbakeføres som statlig etat underlagt samferdselsministeren.
– Da måtte spørsmål av denne typen opp til politisk behandling, og da ville nok merkevaresløsingen blitt stoppet ganske raskt, sier Dahle.