Rødt Lørenskog vil ha trykte lærebøker i skolen
Høsten 2020 ble nytt læreplanverk i grunnopplæringen tatt i bruk. Det som ikke fulgte med nye læreplaner, var tilstrekkelige tilskudd fra staten til innkjøp av lærebøker.
De gamle bøkene var ikke i tråd med nye læreplaner, og nye bøker ble altså ikke kjøpt inn. Resultatet er at mange lærere bruker timer foran kopimaskinen, og frustrerte foreldre og elever må manøvrere i store mengder løse ark.
Svensken satser på bøker
I Sverige går man motsatt vei. I midten av desember gikk den svenske skoleministeren, Lotta Edholm ut i media og kalte digitaliseringen av den svenske skolen for «et mislykket eksperiment». Derfor gjør den svenske regjeringen nå den største satsingen på lærebøker i moderne tid, med et mål om at alle barn skal ha hver sin lærebok i hvert sitt emne. Det er ikke uten grunn at svenskene nå satser på lærebøker.
Dalende ferdigheter og leselyst
Lærebøker er vår mest leste sakprosa. For mange unge er lærebøkene de eneste bøkene de forholder seg til. Det går ca 4000 elever i Lørenskog-skolen. Er det bærekraftig å nekte en hel generasjon verktøyene de trenger for å opparbeide seg leselyst, lesekompetanse og en god utdanning?
De siste årene har det kommet mye dokumentasjon som viser hvordan både leseferdigheter og leseglede er fallende hos norske barn.
PISA-prøvene som ble avholdt i 2018 viste at 26 prosent av guttene er på det laveste nivået i lesing. Nivået beskriver at leseferdighetene er så svake at man kan få problemer med å ta videre utdanning og fungere i yrkeslivet. PIRLS-prøven fra 2021 viste at en av fem norske 10-åringer er på lavt mestringsnivå, eller under.
Alt henger sammen med alt
Leseferdigheter og leselyst henger sammen. Det mest bekymringsfulle er at norske 10-åringer rapporterer lavest leseglede av samtlige av de 57 land som var med i PIRLS. Kun 13 prosent av norske elever sier de liker å lese godt, mens det internasjonale gjennomsnittet ligger på 42 prosent.
Lesing kan ses på som en portvokter for muligheter senere i livet. Ifølge lesesenteret ved universitetet i Stavanger både forstår og husker barn bedre når de leser på papir. Når de leser lengre tekster på papir utvikler de også ferdigheter som refleksjon, kritisk tenkning, fordypning, konsentrasjon, utvikling av ordforråd og trening av hukommelsen.
Krever gode, trykte lærebøker
Rødt Lørenskog vil ha en satsning på trykte lærebøker i Lørenskog-skolen. Vi ønsker at elever og lærere skal ha tilgang på gode digitale læremidler, og gode fysiske lærebøker. Lærere må få en reell valgfrihet til å foreta pedagogiske vurderinger knyttet til om det er hensiktsmessig å jobbe med papir, eller digitalt innenfor den spesifikke læringssituasjonen. Det kan de ikke når skolene ikke har tilgang på oppdaterte lærebøker.
Å drifte skoler er dyrt, men vi mener at det er en av de mest lønnsomme investeringene man kan gjøre. Det er både dårlig økonomi og lite bærekraftig å skulle spare på kvaliteten til de unges utdanning.
Per Ivar Løkken, Kari-Sofie Jenssen og Espen Bjørkelo, 1. kandidat, 2. kandidat og 3. kandidat, Rødt Lørenskog
Denne artikkelen kom i trykk hos Romerikes Blad 04.09.2023
https://www.mittloerenskog.no/rodt-lorenskog-vil-ha-trykte-lareboker-i-skolen/o/5-43-2095804