Rutebusstilbud Fjellhamar
Vil ordfører ta iniativ til et rutebusstilbud for innbyggerne på Fjellhamar?
-Spørsmål fra Marie Ekeberg (R) i Kommunestyremøte, 16. September 2020-
Etter at bussen sluttet å gå to ganger i timen på Hanaborgveien, har det blitt langt å gå for mange som tidligere brukte denne bussen.
Siden busstoppet Hanaborg ble nedlagt, må man gå til Arne Garborgsvei. Ruter estimerer den ekstra gangtiden fra Hanaborg til Arne Garborgsvei til å være 9 minutter ekstra i nedoverbakke. Å gå hjem fra bussen, da kan en legge på endel tid pga de bratte bakkene i Haneborglia. Innsatsen det krever å bruke kollektiv er nå betydelig for mange beboere i Hanaborgåsen. Bussen er for svært mange ikke et reelt alternativ lengre.
Vi er kjent med problemstillingen om tunge kjøretøy over Haneborgbrua, at dette ikke går.
Tilbudet med bestillingstransport er godt for alle som har fleksibilitet til å planlegge i god tid og bestille buss en time i forveien for hver enkelt reise. Tilbudet ser ut til å bli brukt av mange eldre.
Men bestillingstransport er langt mindre brukt enn hva den tidligere bussruta som gikk 2 ganger i timen. Og den er ikke et reelt alternativ for å la bilen stå i hverdagen til fordel for kollektiv til jobb.
Vedlagt ligger et forslag til en rute på Fjellhamar som vil frakte folk til og fra Lørenskog stasjon, Fjellhamar sentrum, Hanaborg stasjon, Metro, (ikke inntegnet) og den nye undergangen til Fjellhamar skole og idrettsanleggene som kommer der. Luhrtoppen 2 og SNØ er også inkludert i reiseruten. En slik rute må kjøres av en lettere buss. Det er ønskelig med avganger som korresponderer med tog, og 4 avganger i timen i rushtid. Vil ordfører ta iniativ til et slikt busstilbud til innbyggerne i Haneborgåsen?
Ordførers svar
I forbindelse med spørsmålet fra Marie Brunstad Ekeberg, har rådmannen vært i kontakt med Ruter for å sjekke muligheten for å utvide bussrutetilbudet, slik Ekeberg foreslår.
I sin tilbakemelding, skriver Ruter at når de planlegger busslinjene, har de fokus på å betjene et så stort publikum som mulig, på en så effektiv måte som mulig. I denne vurderingen inngår betraktninger om kapasitet, frekvens, nettverkseffekt og avstand fra holdeplasser. I tillegg er det ønskelig å unngå ringlinjer, ettersom de gir mindre effektive busslinjer med lengre gjennomsnittlig reisetid.
Fjellhamar har relativt god kollektivbetjening sammenlignet med andre tilsvarende områder; tilbudet består av lokaltog L1 hvert 15. minutt, busslinje 315 hver halvtime og bestillingslinje 316. I tillegg er området betjent av linje 120 med fire avganger i timen i morgenrushet.
Tall for antall reisende på linje 316 tilsier ikke at det er grunnlag for å vurdere en ytterligere utvidelse av tilbudet i dette området. Som et tilleggsmoment, er det også slik at den pågående koronapandemien påvirker Ruters økonomiske situasjon på en måte som gjør nyutvikling mer krevende nå enn ellers.
Med dette som utgangspunkt er det ikke prioritet for Ruter å tilpasse rutetilbudet i området Hanaborg/Fjellhamar nå. Dersom 316 blir godt benyttet er det naturlig å ta det i betraktning ved fremtidig utvikling av tilbudet. I tillegg vil det være naturlig å se på traseen for 315 på nytt når broen ved Hanaborg på et tidspunkt blir utbedret.
Ruter har ved flere anledninger orientert klima-, økologi- og samferdselsutvalget om hvordan de planlegger og prioriterer busslinjene i Lørenskog. Rådmannen har også jevnlige møter med Ruter og vil ta opp utvikling av busstilbudet i disse møtene.