Dagens parkeringssituasjon i Haneborgåsen er uholdbar

På én dags varsel fjernet kommunen muligheten for å parkere langs veien. Frp og Rødt er enige om at de nye reglene går ut over livskvaliteten til beboerne. Nå har kommunestyret bedt om å få alternativene på bordet.

– Etter at det ble innført soneparkering og forbudt å parkere langs veien, er det i praksis blitt umulig for beboerne å ha besøk. Det er en veldig frustrerende situasjon, sier Frode Røstvang, folkevalgt for Fremskrittspartiet og selv bosatt i Haneborgåsen Panorama.

I kommunestyret nylig foreslo han å oppheve parkeringsforbudet langs blant annet Ødegaards vei, med henvisning til at det ikke lenger er mulig å sette fra seg en bil på den 1,6 kilometer lange strekningen mellom Åsveien og Lørenskog stasjon.

– Har man en bil som er høyere enn to meter – altså en typisk håndverkerbil eller en bil laget for stor rullestol – så får man ikke parkert her i det hele tatt, fordi garasjeporten er for lave. Dette skaper så mange utfordringer i hverdagen at flere vurderer å flytte herfra, sier Frode Røstvang til Romerikes Blad.

Får konsekvenser for jobb

Han har frontet saken i avisa før, men uten at det har skjedd noe så langt. Dermed løftet han saken inn i kommunestyret.

– Når våre restriksjoner gjør at folk mister bokvalitet og vurderer å flytte, så er det eneste ansvarlige å gjøre om på beslutningene, sa Røstvang i møtet.

Han understreket at den nye parkeringsordningen i noen tilfeller også gjør det nærmest umulig å være i jobb.

– Når det ikke er mulig å ha to biler, så får det konsekvenser både for håndverkere og for folk som ikke får lov å ta kollektivtransport, for eksempel ansatte i helsevesenet som jobber på forskjellige tider av døgnet, sa han.

Flertallet i kommunestyret ville ikke pålegge kommunen å oppheve soneparkeringen, men vedtok i stedet et forslag fra ordfører Ragnhild Bergheim (Ap) om at formannskapet skal få en sak som belyser problemet og alternativene.

– Ordningen med parkeringsforbud i dette tilfellet handler om bedre framkommelig for blant annet utrykningskjøretøy og busser, samt hensynet til trafikksikkerhet og oversiktlighet, sa ordføreren i møtet.

Hun la til at reguleringsplanen tilsier at parkering skal løses på privat område og ikke på kommunal vei, men erkjente samtidig at det er begrensede muligheter for dette i Haneborgåsen Panorama fordi det kan gå på bekostning av uteoppholdsarealet.

– Jeg er kjent med at kommunedirektøren ser på om det er mulig å finne et areal for korttidsparkering som kan kombineres med snuplass for buss og utfartsparkering i området, men det er fortsatt uklart om det er realistisk å få det til, sa ordføreren.

Frode Røstvang hevdet at veien er mer enn bred nok til at utrykningsbiler kommer forbi, og minnet om at det var lov å parkere i gata det første året – men at kommunen fjernet denne muligheten over natta.

– Beboerne ble varslet via sms én dag i forveien. Vi har kjøpt en vare som Lørenskog kommune har fjernet deler av, slo han fast.

Frp og Rødt fant hverandre

Debatten i kommunestyret førte for øvrig også til en uventet politisk allianse: Det viste seg nemlig at blant andre Rødt var hjertens enig med Frp.

– Vi støtter forslaget, ikke fordi vi ønsker mer trafikk i området, men fordi dette handler om bokvalitet. Hadde det ikke vært greit med gateparkering, så ville det vel aldri blitt godtatt i utgangspunktet, så her har vi fjernet noe som tidligere eksisterte, sa Vegard Haave.

Rødt-representanten viste også til nye prosjekter i det samme området, der det er satt av 12 gjesteplasser på drøyt 400 boenheter.

– Disse blir i all hovedsak solgt sammen med leilighetene, og dermed er det mange som ikke har råd til å kjøpe parkeringsplass. Det bidrar til å skape et klasseskille som er dypt urettferdig, sa Haave.

Overfor Romerikes Blad minner Rødt-politikeren om at det er lang vei til både togstasjon og butikk for beboerne i Haneborgåsen Panorama, i tillegg til at kollektivtilbudet i området nærmest er ikke-eksisterende.

– Det er helt overordnet at innbyggerne skal ha mulighet til å få besøk og feire jul sammen, og her er man avhengig av bil for at det skal la seg gjøre. Og det er fullt mulig å finne løsninger, for eksempel i form av tidsbegrenset parkering, sier Vegard Haave.

Frode Røstvang er glad for den noe uventede støtten.

– Vi er enige om at vi er folkevalgte for å finne gode løsninger, ikke for å ri prinsipper, og det er bra. Vi må sørge for at folk i alle samfunnslag og yrker skal kunne bo og leve i Lørenskog, sier Frp-politikeren.

Høyres Jarle Nigardsøy Amundsen ga Røstvang kudos for å ha tatt opp saken.

– Vi ønsker et samfunn der folk kan være mindre avhengig av bil og bo lenger hjemme – men hvor skal bilen fra Kolonial.no eller hjemmehjelpen parkere i dette tilfellet? spurte han i kommunestyret.

Tar med innspillene videre

Da RB skrev om parkeringsutfordringene i Haneborgåsen ved årsskiftet, sa Thomas Ertsås, avdelingsleder for forvaltning og kommunikasjon ved kommunalteknikk i Lørenskog kommune, at han er enig med beboerne i at situasjonen ikke er bra.

– Vi innser at dette er et problem og at det må gjøres noe. Det er langt å gå fra nærmeste parkeringsmulighet til blokkene på toppen, og det er jo heller ikke noe busstilbud opp hit, konstaterte Ertsås, som lovet å snu hver stein for å finne andre løsninger.

På spørsmål om status i saken nå, viser avdelingslederen til at kommunen hadde en befaring i området tirsdag denne uka, der styreleder i sameiet og leder av aksjonsgruppa fikk beskrive problemet fra sitt perspektiv.

– Vi tar med oss innspillene deres i det videre arbeidet. I første omgang har vi lovet dem konkret tilbakemelding på forslag som kom opp under befaringen, opplyser Thomas Ertsås.


Link til artikkelen hos RB.no (krever abonnement):
https://www.rb.no/parkeringsforbud-skaper-stor-frustrasjon-gjor-at-det-i-praksis-er-umulig-a-fa-besok/s/5-43-1534628