Vi kan gjøre mer!
Kommuner, fylkeskommuner og staten kjøper inn varer, tjenester og bygge- og anleggsarbeid for om lag 650 milliarder kroner årlig. Denne innkjøpsmakten kan og bør vi bruke målrettet. Innkjøpsmakten kommuner i Norge har, bør også brukes i internasjonal sammenheng. Israels brudd på folkeretten overfor det palestinske folk har en lang og smertefull historie. Både i 2022 og 2023 har spesialrapportør for FN konkludert med at Israels okkupasjon av palestinske områder, er apartheid. Vi må engasjere oss med alle relevante virkemidler for å bidra til at angrepene på sivile stanser og at det grunnleggende problemet – Israels okkupasjon av Palestina – tar slutt.
Kommuner, fylkeskommuner og staten kjøper inn varer, tjenester og bygge- og anleggsarbeid for om lag 650 milliarder kroner årlig. Denne innkjøpsmakten kan og bør vi bruke målrettet. Fokuset på et seriøst arbeidsliv, gjennom blant annet Fredrikstadmodellen, har bystyret sluttet seg til, men innkjøpsmakt handler også om å ta nasjonalt og internasjonalt ansvar gjennom handel.
Israels brudd på folkeretten overfor det palestinske folk har en lang og smertefull historie. Både i 2022 og 2023 har spesialrapportør for FN konkludert med at Israels okkupasjon av palestinske områder, er apartheid. Innen folkeretten anses apartheid for å være en forbrytelse mot menneskeheten. Israelsk apartheid innebærer at palestinerne blir undertrykt, diskriminert og forfulgt på rasistisk grunnlag, basert på deres identitet som palestinere.
Nå ser vi at landets pågående brutale bombardement av og massedrap på sivile på Gaza tar maktmisbruket til enda et nytt nivå. I over hundre dager har israelske styrkers voldsomme og vilkårlige bombing, drastisk redusert tilgangen på livsviktig helsehjelp, og lagt utallige hjem i ruiner. Sykehus og medisinske fasiliteter over hele Gazastripen har gjentatte ganger blitt truffet i angrep fra israelske styrker og blitt beordret til å evakuere. Over en million mennesker er drevet på flukt, og antallet drepte på Gazastripen har passert 25 000. Dette er en kollektiv avstraffelse av sivile i massiv skala og utgjør krigsforbrytelser etter Genèvekonvensjonene og Romavedtektene.
BDS (Boycott, Deinvestment, Sanctions) – kampanjen bygger på boikott-kampanjen mot apartheidregimet i Sør-Afrika, som viste oss at boikott både er et effektivt verktøy for å ta avstand fra regimer som begår folkerettsbrudd og et ikke-voldelig virkemiddel i kampen for demokratiske løsninger på konflikt. Dagens situasjon aktualiserer spørsmålet om økonomiske sanksjoner og bruk av forbrukermakt som reaksjon på de pågående bruddene på folkeretten og Israels brutalitet. Våre partier ser det som en selvfølge at Fredrikstad kommune ikke skal ha økonomiske forbindelser med firma som har økonomiske aktiviteter i områder som er ulovlig okkupert i henhold til FN-resolusjoner.
Både Utenriksdepartementet og Kommuneadvokaten i Oslo har slått entydig fast at en kommune kan praktisere en generell anskaffelsesboikott.
Flere fylker og kommuner i Norge har allerede innført boikott av varer og tjenester fra okkuperte områder. Dette gjelder blant annet: Trondheim, Tromsø, Lillehammer, Vaksdal, Hamar, Oslo, Rælingen, Namsos og Sandefjord, Nordland, Trøndelag, Vestfold og Telemark, Innlandet og tidligere Viken fylkeskommune.
Et vedtak om boikott vil i hovedsak gjelde varer og tjenester fra Israels okkupasjon av palestinske og syriske områder, men også Russlands okkupasjon av ukrainske områder, og Marokkos okkupasjon av Vest-Sahara.
Vi må engasjere oss med alle relevante virkemidler for å bidra til at angrepene på sivile stanser og at det grunnleggende problemet – Israels okkupasjon av Palestina – tar slutt.
Derfor foreslår vi:
- Fredrikstad kommune skal ikke kjøpe varer og tjenester som er produsert på område okkupert i strid med folkeretten, eller direkte eller indirekte investere i selskaper og fond som bidrar til brudd på folkeretten. Aktuelle leverandører skal redegjøre for at de tilfredsstiller disse kravene.
- Bystyret ber kommunedirektøren komme tilbake til bystyret med en oppfølging av denne saken knyttet til implementering av vedtaket og eventuelle grenseoppganger.