Uttalelse fra Rødt Askøy om lærernes arbeidstidsavtale

Rødt Askøy har på sitt årsmøte 2014 enstemmig vedtatt denne uttalelsen. Den kan leses som et innlegg i den pågående debatten om bruddet mellom KS og lærerne, men er også et åpent brev til Askøy kommunes rådmann, ordfører og fagsjef skole.

Det hjelper lite med drømmelærere hvis de ikke har tid til å forberede timene. Landets lærere står nå foran en konflikt som kan forandre norsk skole for alltid. Lærernes arbeidsgiverorganisasjon KS har nektet å videreføre dagens arbeidstidsavtale. I stedet vil de gi skolelederne all makt til å diktere arbeidstid på den enkelte skole, uten at lærerne får innflytelse.

Forslaget er en trussel mot kvaliteten i skolen. Dagens avtale er der for å sikre nok tid til å forberede god undervisning, ved at det er fastsatt grenser for hvor mange undervisningstimer hver lærer kan ha. I tillegg sikrer avtalen at lærere som har fag som krever mye før- og etterarbeid har rett til ekstra tid til det.

Avtalen sørger videre for at kommuner med dårlig råd ikke kan kutte i budsjettene ved å pålegge lærerne mer undervisning og mindre tid til forberedelser og etterarbeid. Fjernes den, kommer skolelederne til å oppleve et enormt press fra kommuneadministrasjonen, som alltid er på leting etter måter å spare inn penger på.

I seks av ti kommuner er det foreslått kutt i skolebudsjettet for 2014, viser en undersøkelse blant Utdanningsforbundets tillitsvalgte. Det viser at presset på å kutte utgifter i skolen allerede er stort. Som de fleste vet, er Askøy kommune på landstoppen i skolekutt. Vi frykter derfor alvorlige konsekvenser for Askøyskolen om KS tvinger igjennom en ny arbeidstidsavtale.

I Danmark har lærerne blitt påtvunget en arbeidsavtale som likner den KS foreslår. Litt av bakgrunnen er en folkeskolereform som krever flere undervisningstimer. Planen er å dekke behovet ved at lærerne skal undervise rundt 3 timer mer per uke. Det sier seg selv at kvaliteten på undervisningen da blir dårligere.

Det er av hensyn til elevene og læringskvaliteten det er satt av mer tid til å forberede norsktimer enn kroppsøving. I dag kan ingen rådmann presse skolelederne sine til å endre på det. Vi kan ikke gi etter for krav om forenklinger når det vil ramme elevene.

Det er lærerne som best vet hva som trengs for å gjøre en god jobb. KS sitt forslag vil frata lærerne muligheten til å påvirke arbeidstiden. Rødt mener det er meningsløst å gi rådmenn og skoleledere mulighet til å overkjøre lærerne i spørsmål om hvor mange undervisningstimer de skal ha og hvor mye tid de trenger til forberedelser og etterarbeid. Dette er også et grunnleggende angrep på fagbevegelsen. De forsøker å ta arbeidstida vekk fra demokratiske forhandlinger og gjøre det til noe som kan bestemmes ovenfra-og-ned.

Det er allerede stor mangel på kvalifiserte lærere, og det vil bare bli verre om arbeidstidsordningen blir dårligere. I Danmark er konsekvensen at rekrutteringen til læreryrket har gått kraftig ned. KS har selv beregnet at det vil mangle over 24.000 lærere i 2035. Da spørs det hvor lurt det er å innføre arbeidstidsavtaler som får dem til å si opp.

55 prosent av lærerne oppgir allerede i dag at de sannsynligvis ikke vil bli i læreryrket til de er 67 år. Den viktigste forutsetningen for å få flere til å fortsette i yrket er bedre muligheter til å få utført sine kjerneoppgaver som lærer. Å gi lærerne mindre tid til før- og etterarbeid vil gjøre vondt verre.

Det er også verdt å minne om at dagens arbeidstidsordning er fleksibel. Det er ingenting i veien for å inngå avtaler om mer arbeid i skoleferier, endringer i tid til for- og etterarbeid osv innenfor dagens avtale. Kravet er bare at partene blir enige om det. KS sitt forslag innebærer at teknokrater og skoleledere får mulighet til å innføre slike endringer mot lærernes vilje. Det vitner om manglende respekt for en viktig gruppe fagfolk og den jobben de gjør.

Nylig har det vist seg at det er stor usikkerhet om hvorvidt KS sin plan er politisk forankret. Kommunene er skolenes eiere og økonomisk ansvarlige. Dersom Askøy kommune har blitt orientert om forslaget lurer vi på om det har blitt politisk behandlet. Vi frykter og tror at det ikke har det.

KS er i ferd med å innføre en radikalt ny skole som vil berøre både elever, lærere og foreldre. Vi mistenker at det skjer uten politisk diskusjon. Spørsmålene våre til rådmann, ordfører og fagsjef skole er derfor: Har dere på vegne av Askøy kommune kommet med innspill til KS om lærernes arbeidstid? Har KS, etter deres mening, ryggdekning for sitt syn i Askøy kommune?