Sju sorter til jul: Rødts budsjettinnlegg

Her kan du lese innlegget om budsjett gruppeleder Inge Abrahamsen holdt på kommunestyremøtet 19. desember.

Ordfører, alle gode ting er tre, og når vi nå får legge fram vårt tredje budsjett på Askøy så ser vi at det ligger innbakt minst sju sorter til jul og videre inn i 2018. Ingen av kakene er perfekte, selv ikke den mest tradisjonsrike, kanskje den som minner mest om Askøy, nemlig fattigmann. Men med tradisjon og erfaring blir julekakene bedre for hvert år. Også i år.

De sju viktigste sortene som finnes i vårt budsjett er:

Bærekraft
Langsiktighet

Stabilitet

Målrettethet

Handlekraft

Likeverdighet
Ansvarlighet

Jeg håper å komme innom disse sju når jeg nå går igjennom Rødts viktigste punkter i posisjonens budsjettforslag. Barn og unges vilkår er et viktig område for vårt parti. Ganske enkelt fordi det har i seg så mange av de sju elementene jeg akkurat har nevnt. Forsvarlige tjenester med tanke på oppvekst og utvikling er i et langsiktig perspektiv en svært bærekraftig investering, det gir stabilitet, ikke minst er det sosialt utjevnende og likeverdig.

I Askøys barnehager har vi nå ikke annet valg enn å følge rådmannens budsjettforslag om å øke bemanningen til nasjonal norm. Denne normen er helt på sin plass, at den får store økonomiske konsekvenser for Askøy viser det vi har påpekt før vi var representert her på Askøy, og at en opptrapping måtte starte, slik vi bidro til i fjor; bemanningen har vært alt for lav, den måtte snu og skulle ha gjort det for lenge siden.

Når det gjelder lærertetthet i skolen vet vi at det endelig der også kommer bemanningsnorm. Ifølge signalene så langt gir den heldigvis ikke samme konsekvenser for Askøy kommune økonomisk. Med den kommende økningen, legger vi likevel på toppen av bemanningsøkning for 2017 på 6,7 mill., en halv mill. til sårt trengte spesialpedagogiske tiltak. Oppå tidligere økning legges det dessuten inn nye midler til helsesøster, en svært viktig økning bl.a. i forhold til mobbeproblematikk.

Videre vil jeg betegne det som stabil politisk styring med både målrettethet og handlekraft når vi følger opp våre politiske vedtak ved at det i budsjettet settes inn miljøarbeidere i skolen. Dette handler om at når vi faktisk har vedtatt programmet mobbefri oppvekst, med tilhørende handlingsplaner, så må vi vise politisk ansvarlighet ved å tilføre ressurser der tiltakene skal gjennomføres. Ingenting skjer av seg selv. Et slikt viktig tilskudd kan gi positive ringvirkninger til den totale kapasiteten for gode læringsmiljø, og ikke minst bidra til en bedre hverdag der det dessverre finnes uakseptabel mobbing.

Første bud i politikk er etter vårt syn å jobbe for at ingen har for lite, særlig barn. En av flere sju sorter som kommer inn her er altså likeverdighet. 11. mai i år vedtok et enstemmig kommunestyre følgende når det gjelder sosialhjelpssatsene på Askøy:

1. Askøy kommune vil løpende justere de kommunale satsene for økonomisk sosialhjelp på nivå med de statlige satsene for ordningen. For 2017 vil ordningen tre i kraft fra og med 1. mai.

2. Askøy kommune vedtar som prinsipp at barnetrygd skal holdes utenfor beregningsgrunnlaget for sosialhjelp. Barnetrygden er en universell ordning som skal tilgodese barnet uavhengig av foreldrenes status. Finansieringen av en slik justering sees på i sammenheng med budsjett for 2018.

For Rødt ville det vært helt uaktuelt å legge fram et budsjett uten at dette ble fulgt opp med midler. Er det noe disse barna trenger og fortjener så er det en viss grad av stabilitet, uavhengig av familiens økonomiske situasjon. Midler vi også har lagt inn til skjermet avlastning for barn/unge og akutt beredskap barnevern, handler for oss om det mest dyrebare vi har nå og i framtiden.

Og dessuten videre i samme viktige kategori: Selv om det dessverre viser seg at 132 minoritetsspråklige barnehagebarn på Askøy blir fratatt 462.000 kr. i statlig tilskudd til språkopplæring, tar vi ansvar for dette kommunalt ved å legge inn disse midlene. Selv om Rødt mener det er sterkt kritikkverdig at regjeringens omlegging av tilskuddsordningen fører til at Askøy mister sitt tilskudd til dette, kan vi ikke gjøre annet enn å ta denne regningen for et helt avgjørende viktig integreringstiltak selv.

Et annet tiltak for barnehage, som vi er glad for å ha funnet rom til, er videreføring av økt åpningstid i Ask og Furuly barnehager. Dette mener vi er et viktig grep. Dersom flere foreldre fra Askøy må ha barna sine i barnehager i Bergen for å rekke sin arbeidstid, vil det være en høy pris å betale for kommunen, økonomisk, men også sosialt med den rollen barnehagen kan ha for nærmiljøet. Vi ser dessuten at problemstillingen kan være aktuell for flere barnehager på Askøy, noe vi altså foreslår å gjøre følgende budsjettvedtak på:

”Rådmannen utreder kostnadene med utvidelse av åpningstider i alle kommunale barnehager fra kl. 07.00-17.00.”

Når vi velger bærekraft, langsiktighet og ansvarlighet som noen av våre prinsipper i vår politiske styring, ikke minst ved å sikre midler til en mer forsvarlig drift enn tidligere, innebærer det dessverre at noen tiltak vi ønsker i dag, må stå på vent på bekostning av robust økonomi. To store skoler er under utbygging, men flere hadde trengt både mer vedlikehold og utbygging. Behovene totalt sett er såpass omfattende at man må handle langsiktig og økonomisk ansvarlig, holde rekkefølgekrav, men likevel være realistisk målrettet. Rødt er glad for at vi i posisjonen har kommet til at vi med dette budsjettet ber rådmannen legge fram sak om mulighet for trinnvis utbygging av Hanøy skole og Haugland skole med hensyn til bedre lærings- og arbeidsmiljø.

Sårt tiltrengt er det også med bedre skoleveier. 10 mill. skal derfor de to neste årene gå til tiltak som sikrer flere av kommunens barn og unge tryggere skoleveier. Med den veksten det har vært i Askøy kommune skulle dette gjerne ha startet tidligere, nå kommer vi altså i gang.

Når det gjelder eiendomsskatten har Rødts utgangspunkt vært at behovene i Askøy kommune, ikke minst når det gjelder et massivt vedlikeholdsetterslep og svært viktige tiltak for barn og unge, ikke gir oss råd til å la være. Det handler rett og slett om den sjuende sorten ansvarlighet. Samtidig har vi et sterkt ønske om at skatten skal ha en sosial profil. I tillegg til å beholde bunnfradrag på 400.000 øker vi altså fritaksgrensen basert på en husholdnings inntekt fra 3G (280.902) til 4G (374.536). For dem det gjelder kan dette være viktig.

Glasuren på de sju sorter kaker, eller rettere sagt det limet som kultur og litteratur kan være, styrkes videre med økning av midler til bibliotek, korps og Museum Vest.

Dessuten, for å sikre at det flotte tilbudet terapibadet er for mange av våre innbyggere i ulike aldre, trygt består, settes det av 1,5 mill. til nødvendig vedlikehold av dets ventilasjonsanlegg.

Sist, men ikke minst legger vi inn et langsiktig og svært viktig grønt tiltak som bl.a. ang. plastavfall i havet, nemlig opprydding av marin forsøpling.

Selv om vi langt fra er i mål med å løse alle utfordringer på Askøy, vil jeg sterkt anbefale vårt budsjett og den retningen det peker i framover.

Takk for meg, ordfører.