Rødt vil ha prøveordning med leksefri skole på Askøy

Siste kvalitetsmelding for skole viser at mange skolelever på Askøy sliter med lav motivasjon. Fallende motivasjon i skolen er dessverre noe som gjelder for hele landet, men Askøy ligger i tillegg under landsgjennomsnittet.

Årsakene er sammensatte, men Rødt Askøy har foreslått å tilrettelegge for mer praktisk og fysisk læringsarbeid, og å prøve ut leksefri skole. Vi har bl.a. fremmet følgende i utvalg for oppvekst og levekår og i kommunestyret:

- ​Sikre tilrettelegging for praktisk og fysisk læringsarbeid, eksempelvis trearbeid.

- Utrede forsøk med leksefri skole som virkemiddel for økt motivasjon*

* Vårt forslag til oppfølging av forsøk med leksefri skole:

Det utredes forsøksordning med leksefri skole. Det gis tilbud til grunnskoler på Askøy om å delta. I vurderingen involveres foreldre gjennom FAU og KFU, elever gjennom elevråd og UKS, skolenes ledelse og ansatte i utviklingsmøter og gjennom tillitsvalgte.

Rådmannen tar kontakt med skoler som i dag er leksefrie for å undersøke deres erfaringer og måter å organisere dette på.

Rådmannen undersøker om det er mulig å søke prosjektmidler til en slik forsøksordning. Det utarbeides undersøkelse og evaluering med fokus på motivasjon for læring og de involvertes erfaringer.

Rådmannen legger frem helhetlig sak om forsøksordning med leksefri skole og eventuelle interesserte skoler på Askøy.

Våre viktigste argumenter for å prøve ut leksefri skole var og er at:

•​Både familiestrukturer og skoledagers lengde har forandret seg radikalt siden lekser ble innført i skolen. Elever som i dag går på skole og SFO har lange arbeidsdager, og hadde de vært arbeidstakere, så hadde det vært brudd på arbeidsmiljøloven å gi dem hjemmearbeid. Barn og unge trenger tid til sunne fritidsaktiviteter på fritiden og overskudd når de er på skolen. Leksefri skole kunne medført at enten man har foresatte som har tid og mulighet til å følge opp eller ikke, så kan man komme på skolen med god samvittighet uten negative bemerkninger. Det kan gi økt motivasjon og en mer positiv holdning til læring – det kan kanskje motvirke skolevegring – særlig for de som trenger det mest.

•​Det kan gi bedre bruk av lærerressurser. Fra å bruke tid på å gi og kontrollere lekser, kan man i større grad tilpasse undervisning, vurdering og tilbakemeldinger som er mest mulig nyttig for elevenes læring på skolen.

•​Erfaringer fra andre skoler som er leksefrie er svært positive. Digermulen skole kan vise til imponerende resultater på eksamener og internasjonale prøver, selv om de allerede i 2000 innførte leksefri skole. I Gjøviks Blad 19. februar 2020 kunne vi lese om Bjørnsveen ungdomsskole som har prøvd ut leksefrihet siden skolestart i fjor høst: «Erfaringene er udelt positive. Både elever, foreldre og lærere føler mindre stress. Større frihet medfører også større ansvar.»

•​Faglige uttalelser gir ikke belegg for at lekser har positiv læringseffekt. John Hattie (Australia) skriver: ”Homework in primary school has an effect of zero”. Torberg Falch (NTNU) og Marte Rønning (SSB) skriver: ”Når forskerne ser på niåringenes skoleprestasjoner etter kjønn, har lekser ingen positiv effekt for gutter overhodet”. ”Det er elever fra ressurssterke hjem som har størst nytte av lekser.” Willy Aagre (Høgskolen i Sørøst-Norge): «Lekser gjør mer skade enn gagn. Det er på tide å ta en grundig diskusjon om dette».

Selv om Rødt Askøy tapte voteringene for forslagene med posisjonens stemmer imot – og dermed med knapp margin i kommunestyret 06.02.2020 – vil vi fortsette å jobbe for en mer praktisk rettet skole kombinert med forsøk med leksefri. En organisering av skolen uten lekser er ikke det samme som at elever ikke skal få nødvendig øving på kunnskap, og ikke minst lesetrening. Det handler heller ikke om å frata foresatte ansvar og mulighet til å følge opp læringsarbeidet. Mange skoler som i dag er leksefrie har gode erfaringer med bl.a. evalueringer, slik at foresatte aktivt kan følge med på hva elevene har lært.

Vi vil prøve ut leksefri skole fordi læring skjer hele tiden, men skole passer best på skolen. Det kan utjevne forskjeller. Saken om leksefri skole hadde derfor fortjent å bli belyst og forsøkt i samarbeid med aktører tilknyttet skolene, i tråd med intensjonen i vårt forslag. Rødt vil derfor følge opp saken videre på Askøy.

Inge Abrahamsen (Rødt) og Silje Paulsen (Rød Ungdom)