Riv ned bomringen
Overskriften på dette innlegget har jeg stjålet fra FrP. Det er ikke ofte jeg er så enig med dem at jeg kan gjøre det, men kanskje det er fordi de lyger.
Mandag 23. september ble Askøy Bompengeselskap AS stiftet for å kunne realisere Askøypakken. 85 prosent av prisen på 1,5 milliarder og bortkastede midler til administrasjonskostnader er det du og jeg, uavhengig av inntekt og familie, som skal betale. Hver passering av de fire bommene vil koste 22 kroner, heldigvis med betaling for maks 30 passeringer i måneden. I realiteten betyr det en pendle- og handleavgift på 660 kroner pr. måned for folk flest.
For Rødt er det uaktuelt å støtte bompengefinansiert samferdsel. Vi har ment fra første dag at strategien for å få på plass Askøypakken skulle vært et samlet lokalt krav om statlig finansiering.
Å få på plass Askøypakken er selvsagt viktig og noe man ønsker, men ikke for enhver usosial pris.
Bompenger er flat avgift på lik linje med matmoms. En alenemor kjører sine barn til barnehage. Den har allerede særlig høy egenandel siden den ligger på Askøy. Deretter pendler hun til en lavtlønnet jobb i et kvinnedominert yrke. 660 kroner kan for denne familien tilsvare den middagen de spiser ute en gang i måneden, et kinobesøk eller regntøy som passer til barna.
Til sammenligning betyr 660 kroner i måneden lite for en finansspekulant med to inntekter i hjemmet.
I tillegg til familiestruktur og inntekt, har vi geografi. For de som bor og jobber sentralt kan det være relativt uproblematisk å pendle kollektivt til jobb, komme seg til fritidsaktiviteter og butikker. For resten er det umulig uten bil, i hvert fall for barnefamilier. Med pinlig dårlig kollektivtilbud kan ikke folk velge bort bil usentralt på Askøy.
Rødt synes det er bra at vi omsider får bedre og tryggere veier på Askøy, men vi er forundret over og helt uenig i måten det løses på av et bredt politisk flertall. Hvis det hadde kommet et reelt alternativ til bilen, hadde det vært noe annerledes. Rushtidsavgift for biler, men parallelt med gratis direktebuss som alternativ i rushtiden, kunne vi støttet.
Det er et svik at FrP i posisjon lokalt, mens de er i regjeringsforhandlinger sentralt, starter bompengeselskap med Høyre på Askøy.
Andre, mer sosiale skatter avviser de som styggedom, f.eks. eiendomsskatt som ville gitt økte statlige bevilgninger, en skole med råd til å holde opplæringsloven til under 80 kr. i mnd. for en vanlig husstand på Askøy. Når det gjelder å investere i det viktigste vi har, barn, kunnskap og framtidens arbeidskraft, vil man altså ikke trosse noen prinsipper, selv når skatten er lavere og mer sosial.
Helgen før valget uttalte varaordfører Stenseide at Askøypakken kommer omgående og uten bompenger med FrP i regjering. Jeg regner derfor med at han og Jensen vil rive ned de hersens bommene når de kommer.
Inge Abrahamsen