Reis dere, Askøys lærere!

Nye skolekutt hvert år, elevvekst og økt arbeidspress, har fått dyktige lærere til å forlate et viktig og meningsfullt yrke. Med ny arbeidstidsavtale hadde Rødt håpet på noen sentrale rammer som kunne ha begrenset lokalt. Dessverre endte meklingen 26. mai med det motsatte.

I den nye avtalen som KS og Utdanningsforbundet - ikke Skolenes Landsforbund og Norsk Lektorlag - har godtatt, er det mye som tyder på lokale ulemper for Askøys lærere.

Av ulemper som kan slå ekstra hardt ut i en økonomisk presset kommune som vår, er avtalen om at arbeidsårets totale lengde nå skal fastsettes lokalt, og at det åpnes for fire ekstra kurs- og planleggingsdager utenom elevenes arbeidsår. Deler av lønnen skal dessuten fremdeles forhandles lokalt.

Videre vil tilstedeværelsesplikt på skolen i 7,5 timer hver dag, når man på toppen i perioder jobber mye kvelds- og helgearbeid i forbindelse med retting, utviklingssamtaler, foreldremøter og så videre, være lite gunstig i en kommune med flere trange og sprengte skolebygg. Dårligere betalte vikartimer, som mange lærere tar selv i sin egen planleggingstid av mangel på eksterne vikarer, er heller ikke godt nytt for Askøys lærere.

I Rødt Askøy er vi forundret over at Utdanningsforbundets sentrale forhandlingsledere har godtatt denne avtalen uten å gå til streik med flagget til topps. Det blir spennende å se hva medlemmene i Utdanningsforbundet mener når avtalen skal ut på uravstemning.

Hva vil KS ha neste gang, og hvordan vil det ramme lærere lokalt på Askøy? KS er etter vårt syn en såpass useriøs forhandlingspart i arbeidslivet at vi må få dem ut. Det innebærer at lærerne må få tilbakeført sine sentrale lønnsforhandlinger i staten, som før 2003. Nesten hvert eneste år siden KS kom inn, har lærerne gitt litt av tiden sin til for- og etterarbeid. Dette går utover kvaliteten på undervisningen. KS sitt ønske om lokale bestemmelser har dessuten slått hardere ut mot lærerne i enkelte kommuner, deriblant Askøy.

Rødt stoler på lærerne og mener at det beste vi kan gjøre for god kvalitet i skolen er å gi dem autonomi og tid til å planlegge undervisning, tilpasset hver elev. Lærerne må få være lærere, ikke byråkratiske funksjonærer. Det handler om skolens sjel, om kvalitet på, og framtiden for, den offentlige fellesskolen. Det handler om en viktig hjørnestein i velferden vår.

Dersom KS får fortsette å kneble lærerne, frykter vi i neste omgang for at andre viktige grupper i arbeidslivet kan bli utsatt for lignende angrep. Vi i Rødt vil bidra med det vi kan for at lærerne vinner den viktige kampen mot KS, som langt fra er over. Reis dere og kjemp videre, Askøys lærere!

Lærerne må få være lærere, ikke byråkratiske funksjonærer.

Inge Abrahamsen, Rødt Askøy