Nei til økning av bompengesatser

Bompengesaken har, helt gratis, med eller uten elbil, gitt oss noen gode sirkusforestillinger på Askøy.

Foreløpig siste akt var i kommunestyret 17. mars, der det ble en del klovneri før utsettelse av saken om mulige endringer av bompengesatsene i Askøypakken.

Undertegnede måtte melde forfall til dette møtet, men fikk med seg seansen via radio. Influensasmertene i kroppen økte betraktelig. Beskyldningene om at kaoset var forårsaket av posisjonen alene satt løst hos opposisjonen, samtidig som de selv sto i kø for å fremme forslag på forslag med nyanser, litt ulikt innstillingene fra formannskapet. Det hele kunne endt uten flertall for noen vedtak.

Bakteppet er at Askøy Bom- pengeselskap AS har sendt søknad om å øke bompengetakstene med 25 prosent i Askøypakken, fordi styret etter ett års drift ser at selskapets inntekter er vesentlig lavere enn forutsatt. Dette skyldes i det vesentlige, ifølge søknaden, betalingsfritak for elbiler og timesregel. Andre grunner til underbudsjettering finnes nok også. Å anbefale en økning av bompengetakstene på 25 prosent er det heldigvis ikke flertall for å
fremme i kommunestyret.

Rødt er prinsipielt imot bompenger og for statlig inansiering av veier. Mest fordi bompenger er en lat avgift som rammer dem med lav inntekt hardt. I en kommune der man i stor grad er avhengig av bil for å nå de leste gjøremål og for at unge skal kunne delta i sosiale aktiviteter, er det uaktuelt for oss å gi tilslutning til å øke takstene. En eventuell inntektsregulering får heller ikke tilslutning fra Rødt.

Bompengefinansiering av Askøypakken er innført gjennom vedtak i Stortinget som vi dessverre ikke kan endre. Rødt mener at det kunne vært store besparelser og fordeler ved å legge ned bompengeselskapene og hele finansieringsordningen. Hvordan statsbudsjettene legger opp til bompengefinansiering av veier, særlig på Vestlandet, opprører oss.

Rødt står derfor i et dilemma i saken lokalt, og særlig når det gjelder mulig avvikling av betalingsfritak for elbiler. Det er et paradoks at når man innfører et miljøvennlig incentiv som virker ved at vi får lere elbiler på veiene, i tråd med nasjonale mål, da må det avvikles fordi det rammer veiutbygging lokalt på Askøy. Samtidig ser vi at alternativet blir en sosialpolitisk større skjevhet ved at mange som ikke har råd til en ny elbil, eller som ikke kan ha en elbil som bil nummer to, etter all sannsynlighet må påføres høyere takster hvis elbilfritak opprettholdes. Utfordringen med trafikkbelastning, slitasje av veier og svevestøv gjelder dessuten uansett biltype.
Når gruppelederne i partiene skal samles før saken skal opp i kommunestyret på nytt, vil Rødt stå for følgende: For å få realisert Askøypakken i dagens situasjon, må lest mulig bidra etter evne, til lavest mulig pris innenfor rimelig tid. Det betyr at vi sier nei til alle former for takstøkning, men ja til å vurdere om elbilene skal bidra, ja til få vurdert om plasseringene av dagens bomstasjoner bør endres og ja til å arbeide for at andelen eksterne midler til Askøypakken økes.

Når det gjelder å avvikle bompengefinansiering nasjonalt må vi visst kjempe for å få Frp ut av regjering.

Inge Abrahamsen, Rødt Askøy